Sökning: "förskolans värld"

Visar resultat 1 - 5 av 151 uppsatser innehållade orden förskolans värld.

  1. 1. Omsorgsbegreppet i förskolans värld - förskollärares uppfattningar av fenomenet omsorg

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Daniella Somi; Etedal Awde; [2024-02-27]
    Nyckelord :Omsorg; omsorgsetik; utveckling; lärande; förskolläraren; uppfattningar; erfarenheter; sociala relationer; förhållningssätt; livsvärld; intersubjektivitet och trygghet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskolelärares erfarenheter av omsorgsbegreppet relaterat till utveckling och lärande. Forskningen kommer att baseras på en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Under vår undersökning har vi intervjuat sex förskolelärare på olika förskolor. LÄS MER

  2. 2. Glädjen och kunskapen från musikens värld : Förskollärarnas syn på musikundervisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lina Gabre; Emma Josefsson; [2023]
    Nyckelord :Musik; förskola; förskollärare; musikundervisning; musikdidaktik; sociokulturell teori; mediering; estetiska lärprocesser; estetik;

    Sammanfattning : Inledning Studien handlar om hur förskollärarna ser på musikens roll i förskolans undervisning med inriktning särskilt på vilka delar i musiken som bidrar till barnens lärande och vilka utmaningar som förskollärarna ser med musikundervisningen. Tidigare forskning som är relevant inom ämnet samt den sociokulturella teorin med begreppen mediering och den proximala utvecklingszonen sätts i relation gentemot resultatet för att svara på syftet och frågeställningarna. LÄS MER

  3. 3. ”Blir jag inbjuden i den fria leken så deltar jag jättegärna” : En studie om förskollärares roll i den fria leken inomhus och utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Malin Ahlgren; Susanne Antoniusson Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :Fri lek; förskola; förskollärare; inomhus; plats; roll och utomhus;

    Sammanfattning : Leken i förskolan anses vara central och forskning visar att synen på den fria leken hos förskollärare skiljer sig åt och blir därför ett komplext område inom förskolans värld. Förskollärares roll i den fria leken har studerats antingen inomhus eller utomhus, men inte tillsammans. LÄS MER

  4. 4. Barnens första möte med en helt ny värld : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av och arbete med introduktion i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Alva Johansson; [2023]
    Nyckelord :Introduction; preschool teachers work; safety; the attachment theory; parent.; Introduktion; förskollärares arbete; trygghet; anknytningsteorin; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om förskollärares erfarenheter av och arbete med introduktion för barn i förskolans verksamheter. Fyra förskollärare intervjuades på samma förskola men som arbetade på olika avdelningar. Semistrukturerade intervjuer användes som metod. LÄS MER

  5. 5. Vårdnadshavares perspektiv på sitt inflytande i förskolan : En studie som lyfter vårdnadshavarnas röst

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emelie Persson; Amanda Bygde; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; förskola; inflytande; samspel; samverkan; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Denna uppsats lyfter vårdnadshavares uppfattning om sitt inflytande i förskolan. Syftet är att undersöka deras syn på sin rätt till inflytande och hur de upplever att förskolan möjliggör för deras inflytande och delaktighet. LÄS MER