Sökning: "förskole aktiviteter"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden förskole aktiviteter.

  1. 1. Attityder till och upplevelser av arbetspendling : En kvalitativ undersökning för att nå fördjupad kunskap kring attityder till och upplevelser av arbetspendling.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Henrik Karsberg; [2024]
    Nyckelord :Arbetspendling; Stress; Attityder; Tidsgeografi.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att nå fördjupad kunskap kring attityder till och upplevelser av arbetspendling. Uppsatsens frågeställningar är vilka direkta och indirekta svårigheter och utmaningar den enskilde upplever under sin arbetspendling.  Kvalitativ metod har använts och tre personer ur skolans personal har intervjuats. LÄS MER

  2. 2. Fysisk aktivitet och rörelse i förskolan. : En kvalitativ analys av förskollärarnas berättelser.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Marlene Guttke; Annika Vestman; [2023]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; rörelse; undervisning; förskola.;

    Sammanfattning : WHO har gett ut riktlinjer för barn om vikten av att röra sig 180 min per dag, just för att det tydligt konstaterats att dagens barn är för mycket stillasittande. Genom att förskole pedagoger erbjuder barnen samma förutsättningar till fysiska aktiviteter så påverkar det barnen till ett mer hälsosamt liv där det stillasittande aktiviteterna minskar samt större chans att fortsätta ett aktivt vuxet liv. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares didaktiska perspektiv på musik som ämne och metod i förskolan : En förskole-didaktisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Kler Moo; Sebastian Wojahn; [2023]
    Nyckelord :didactics; preschool; music; teaching; aesthetics; subject; method; didaktik; förskollärare; förskola; musik; undervisning; estetik; uttrycksform; ämne; metod;

    Sammanfattning : Musik som estetisk uttrycksform kan användas som ämne och metod i förskolans undervisning. Vad? Hur? och Varför? musik ska användas som ämne eller metod i förskolan är upp till förskollärarna att avgöra. LÄS MER

  4. 4. Fritidspersonals normkritiska arbete utifrån genus : Hur personal på fritidshemmet upplever att de arbetar normbrytande i pedagogiska aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linnea Åberg; Beatrice Öhman; [2022]
    Nyckelord :fritidshemmet; fritidspersonal; genus; normbrytande beteenden; normkritisk pedagogik; pedagogiska aktiviteter;

    Sammanfattning : Reproducering av normer i relation till genus påverkar och påverkas av människor utifrån olika sociala och kulturella arenor. Dessa normer skapar föreställningar om hur ett specifikt genus ska agera och vara. LÄS MER

  5. 5. Autism och inkludering : - En kvalitativ och kvantitativ studie av hur förskolebarn med autism blir delaktiga i förskolans undervisningssituationer

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Uppsala universitet Samverkan (UU Samverkan)

    Författare :Sibel Cetin; Ebla Hermez; [2021]
    Nyckelord :Autism; förskolebarns lärande och delaktighet; inkluderande undervisning; samspel; stöd och anpassningar; pedagogers arbetssätt;

    Sammanfattning : Barn med autism har likhet med andra barn rätt till att inkluderas i förskolans läromoment såsom samlingar, aktiviteter, projekt och teman samt undervisningstillfällen. Syftet med föreliggande studie är att tillföra kunskap beträffande tillvägagångssätten pedagogerna nyttjar för att anpassa de olika lärande situationer utefter autistiska barns behov. LÄS MER