Sökning: "förskolebarn och stress"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden förskolebarn och stress.
1. “ATT VARA LITEN” SPECIALISERAD BEHANDLING FÖR SMÅ BARN MED TRAUMA En litteraturöversikt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Idag finns ett starkt forskningsstöd som visar att små barn utvecklar PTSD eller andra stressrelaterade symtom i samband med trauma i lika eller högre grad än äldre barn, ungdomar och vuxna. De yngsta barnens starka beroende av sina vårdnadshavare för överlevnad och skydd i kombination med deras utvecklingsmässiga omognad gör de minsta barnen till en särskilt utsatt och sårbar grupp. LÄS MER
2. Mind-Body tekniker och hälsa i förskoleverksamhet : En kvalitativ studie av förskollärares erfarenheter gällande hälsoeffekter av yoga och mindfulness hos förskolebarn
Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskapSammanfattning : Forskning gällande mind-body-tekniker har länge varit dominerad av kvantitativa studier samtidigt som förskollärares uppfattningar ofta beskuggas. Avsaknaden av kvalitativa studier i ämnet har också problematiserats av flera forskare och ropet efter nyanserad forskning är stort. LÄS MER
3. Förstoppningsproblematik hos barn- Egenvårdsråd och stöd till föräldrar : -en litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund: Förstoppning är ett vanligt återkommande problem hos barn och kan uppträda som diffusa symtom som magont, irritabilitet, uppblåst buk och minskad aptit. Tillståndet kan skapa stress i familjen vilket resulterar i en ond cirkel som blir allt svårare att ta sig ur. LÄS MER
4. Förmågan att använda betoningsmönster och relationen till expressiv grammatik och fonologi hos barn med typisk språkutveckling
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperSammanfattning : Syfte: Studien syftade till att undersöka om det fanns en relation mellan barns prosodiska och expressiva grammatiska förmågor samt hur förmågan att använda betoning hos barn med typisk språkutveckling kan beskrivas. Metod: Tolv barn i åldrarna 3;7–6;11 med typisk språkutveckling rekryterades till studien. LÄS MER
5. Närvarande pedagoger i förskolan – En studie om stress och anknytning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur personal på förskolan arbetar med och ser på stress i förskolan, samt hur denna stress eventuellt skulle kunna påverka förskolebarnens anknytning till förskolans personal. Detta anses relevant för yrket som förskollärare på grund av den höga nivå av stress som förekommer inom förskolan samt för anknytningens betydelse för de små barnen. LÄS MER