Sökning: "förskolechef"

Visar resultat 1 - 5 av 152 uppsatser innehållade ordet förskolechef.

  1. 1. Ansvarsområden inom förskolans verksamhet – samsyn eller diskrepans : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivning av ansvarsområden och deras möjlighet att hantera detta ansvar i förskolans verksamhet.

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Lax; [2021]
    Nyckelord :förskollärare; ansvarsområden; arbetsfördelning; förskolans verksamhet; rektor förskolechef;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver sina ansvarsområden och hur de ser på möjligheten att hantera dessa i förskolans verksamhet. Detta sker genom en kvalitativ intervjustudie av verksamma förskollärare med sinsemellan varierande lång arbetslivserfarenhet på olika förskolor i Mellan- och Västsverige. LÄS MER

  2. 2. ”PÅ ETT SÄTT SKA DET JU INTE VA SÅ KOMPLICERAT, AV NÅN ANLEDNING ÄR DET GANSKA KOMPLICERAT” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares hantering och upplevelse av att orosanmäla

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Maja Westerlund; Nora Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Orosanmäla; osäkerhet; beslut; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares bedömning om de ska anmäla till socialtjänsten när det finns misstanke om att ett barn far illa och vilka omständigheter som de tar hänsyn till vid beslutet samt deras upplevelse av beslutsprocessen.För att besvara syftet har studien genomfört kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Vem är jag och vem blir jag? : En fallstudie om övergången från förskolan till förskoleklassen och fritidshemmet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Margareta Högberg; [2021]
    Nyckelord :Special education; Preeschool class after-school care; interviews; identity forming; inclusion; interviews; transition; obstacles and opportunitiesr; Specialpedagogik; förskoleklass fritidshem; intervjuer; identitetsformering; inkludering; övergång; hinder och möjligheter ö;

    Sammanfattning : The aim of the study has been to highlight opportunities and obstacles for children to develop a positive identity after the transition from preschool to preschool class and school-age educare. Previous research shows that an individual's perceived identity changes when transitioning to new contexts, which often entails new roles and new positions. LÄS MER

  4. 4. ”Så länge politiker och journalister säger ”dagis” kan inte vår status höjas” : En intervjustudie med rektorer i förskolan om professionens förändrade yrkestitel

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therése Hultman; [2021]
    Nyckelord :förskola; förskolechef; rektor; skolledarskap; pedagogiskt ledarskap; funktionellt delat ledarskap; Foucault;

    Sammanfattning : Syftet med aktuell studie är att undersöka vad den ändrade titeln från förskolechef tillrektor kan innebäraför yrkesuppdraget. I studien undersökshur yrkesuppdragethar definierats i läroplaner och styrdokument genom åren för att få en fördjupad förståelse för hur yrkesuppdragethar skrivits fram. LÄS MER

  5. 5. Informationsflöde med barnets bästa i fokus : Att informera eller inte informera, det är frågan...?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Johanna Karlsson; [2020]
    Nyckelord :informationsflöde; utsatthet; barnets förutsättningar; förskolechef; praktisk kunskap; etik;

    Sammanfattning : The purpose of this experience-based essay is to review the information flow between me, in my various roles at preschool, and childcare workers about information with the best interests of the child. More specifically, give each child the best possible conditions for development. LÄS MER