Sökning: "förskolechefer"
Visar resultat 1 - 5 av 220 uppsatser innehållade ordet förskolechefer.
1. Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och få en bild av hur det systematiska kvalitetsarbetet utförs på olika förskolor och hur det påverkar kvaliteten för en likvärdig förskola. Problemet som vi studerat är att det är stor tolkningsbarhet av styrdokumenten på förskolan vilket påverkar utbildningen. LÄS MER
2. ”Vi alla är ju olika men vi är alla ändå lika. Alltså det är ju jätteviktigt.”
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet som framförs i denna kvalitativa intervjustudie är att undersöka hur förskollärare beskriver att de omvandlar likabehandlingsplanen till ett praktiskt likabehandlingsarbete. Studien undersöker också vilka möjligheter och hinder som påverkar förskollärarnas likabehandlingsarbete och hur barnens görs delaktiga. LÄS MER
3. Psykisk ohälsa och stress : En studie om arbetsmiljön i förskolan relaterat till förskollärares sjukskrivningar
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Förskollärare är den yrkeskategori som, efter vårdanställda, är högst representerade i Försäkringskassans statistik gällande sjukskrivningar kopplade till psykisk ohälsa och arbetsrelaterad stress. Syftet med den här kvalitativa studien är att generera ny kunskap om förskollärares arbetsmiljö med avseende på psykisk ohälsa och stress. LÄS MER
4. “Grunden är alltid relationen med och anknytningen till barnet” - En studie om trygghetens betydelse för flerspråkiga barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I den här studien tar vi reda på hur pedagoger bemöter barn och vårdnadshavare som inte talar eller förstår det språk som talas i förskolan, i detta fall det svenska språket. Vi tittar på hur pedagoger arbetar och förhåller sig till dessa barn och familjer för att skapa trygghet, samt hur de stöttar barnen för att de ska få möjlighet att utveckla såväl sitt modersmål som det svenska språket. LÄS MER
5. En förskola för alla? : en studie om hur man skapar en lärmiljö för alla
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syfte Vårt syfte med undersökningen är att ta reda på hur pedagoger arbetar i förskolan för att inkludera alla barn och på så sätt skapa en lärmiljö för alla. Vad handlar arbetet om? Denna kvalitativa studie har undersökt hur pedagoger arbetar i förskolan för att skapa en inkluderande lärmiljö, samt vilka framgångsfaktorer man kan se göra skillnad för en inkluderande förskola. LÄS MER