Sökning: "förskolegård"

Visar resultat 16 - 20 av 154 uppsatser innehållade ordet förskolegård.

  1. 16. Barns utelek och dess koppling till naturvärden : en studie om förskolebarns utemiljö

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Malin Wiedewilt; [2022]
    Nyckelord :naturvärden; utelek; förskolegård; barns utveckling; lek; naturelement;

    Sammanfattning : Barn och grönska hör ihop. I ett samhälle där befolkningen växer och städer förtätas så minskar många grönytor. För att stoppa minskningen av grönytor behövs fler argument. LÄS MER

  2. 17. Allmän park som förskolegård? : en empirisk studie om samnyttjande ur ett barnperspektiv och verksamhetsperspektiv

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Kajsa Olsson; [2022]
    Nyckelord :samnyttjande; förskolegård; allmän park; lek; förskolebarn; friyta; miljöerbjudanden; behavior settings;

    Sammanfattning : Vi befinner oss i en tid där städer förtätas och konkurrensen om marken är stor. I den täta staden är det en utmaning att avsätta tillräckligt stora friytor för barn, då detta står i konflikt med andra markanspråk. LÄS MER

  3. 18. Utemiljöns betydelse : En kvalitativ studie om förskollärares användning och upplevelser av utemiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emilia Ullander; Karolina Söderström; [2022]
    Nyckelord :Förskolegård; miljö; utveckling; posthumanism; aktör; agens; förskollärares upplevelser;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur förskollärare använder utemiljön i sin dagliga verksamhet samt hur deras upplevelser av förskolors utemiljö och dess material bidrar till barns utveckling och lek. Studien behandlar förskolor inom Stockholms län, där några ligger i förorter och några i innerstaden. LÄS MER

  4. 19. "De behöver röra på sig och vara fria" : En kvalitativ studie om förskolegårdens potential för barns utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Landelius; Sandra Öberg; [2022]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; förskolegård; utomhusmiljö; utveckling; lärande; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vad för potential förskolegården har för barns utveckling och lärande. Studien utgår från Vygotskijs sociokulturella teori som handlar om att barn lär i samspelet med andra och miljön. Studien har en kvalitativ ansats där sju förskollärare och en sakkunnig person intervjuades. LÄS MER

  5. 20. Förskolegården och dess utformning i en storstad

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Johan Flodell; Sandra Gunnarsson; [2022]
    Nyckelord :Förskolegård; utemiljö; friyta; lekvärde; posthumanism;

    Sammanfattning : Med denna uppsats var syftet att undersöka vilka faktorer som påverkar hur förskolegårdar ser ut i Stockholm och dess kranskommuner. Vi genomförde en intervjustudie där deltagarna var yrkespersoner som regelbundet varit delaktiga i planeringen av förskolor och beslutandeprocesser. LÄS MER