Sökning: "förskolegården och förskollärarens roll"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden förskolegården och förskollärarens roll.
1. Utomhusvistelsen i förskolan. Ett utomhuspedagogiskt perspektiv : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares roll och didaktiska val i utomhusmiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Studien är en kvalitativ intervjustudie som syftar till att få mer kunskap om hur förskollärare beskriver att de arbetar med utomhuspedagogik i förskolan samt synliggöra förskollärares förhållningssätt och didaktiska val gällande undervisning i förskolans utomhusmiljö. För att besvara studiens syfte och frågeställningar har åtta yrkesverksamma förskollärare intervjuats. LÄS MER
2. Utomhusundervisning; att se förskolegården som ett komplement
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att lyfta fram förskollärares förhållningssätt kring utomhusundervisning. Studien tar sin utgångspunkt utifrån ett kvalitativt tillvägagångsätt och fem förskollärare deltog i semistrukturerade intervjuer. Det insamlade materialet ifrån intervjuerna bearbetades och analyserades utifrån en tematisk analys. LÄS MER
3. Förskollärares perspektiv på förskolegården som undervisningsmiljö : - med fokus på förskollärares roll
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares perspektiv på förskolegården som undervisningsmiljö, samt vilka roller de intar. Våra erfarenheter och den tidigare forskningen visar en begränsad användning av undervisning utomhus, trots att förskollärare ser det som betydande. LÄS MER
4. Förskollärarens roll i undervisning i en utomhusmiljö : ”Vi tänker ju inte att vi ska planera för en undervisning utomhus, de blir ju mer spontant”
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studien har undersökt förskollärares perspektiv och hur utomhusmiljön kan nyttjas i utbildningssyfte. Datainsamlingen genomfördes genom ett kvalitativt tillvägagångssätt där semistrukturerade intervjuer användes för att undersöka åtta förskollärares perspektiv på utomhusmiljön. LÄS MER
5. Är vi bara ute, eller pysslar vi med lärande? : Förskollärares förståelse av förskolegårdens möjligheter som en plats för barns lärande.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare förstår förskolegårdens möjligheter som enplats för barns lärande. Vi har genom en kvalitativ ansats använt oss av semistrukturerade intervjuer med åtta verksamma förskollärare i två kommuner i Sverige. LÄS MER