Sökning: "förskolegården teknik"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden förskolegården teknik.

  1. 1. Vardagsteknik på förskolegården

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Evelina Taffo; Klara Hjort Magnusson; Linnéa Karlsson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Teknik; vardagsteknik; förskolegården; förskola; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vilka möjligheter att erfara vardagsteknik som förskollärarna erbjuder barnen på förskolegården samt hur förskollärare beskriver att de undervisar om vardagsteknik på förskolegården. För att kunna besvara studiens syfte har följande frågeställningar formulerats: i vilka situationer och hur används förskolegården för att synliggöra vardagsteknik för barnen?, vilka svårigheter redogör förskollärarna för i relation till undervisning om vardagsteknik på förskolegården? samt vilka möjligheter redogör förskollärarna för i relation till undervisning om vardagsteknik på förskolegården?. LÄS MER

  2. 2. Teknik i förskolans uterum - förutsättningar och innehåll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för teknik och miljö

    Författare :Helena Grimelius; [2010]
    Nyckelord :barnsyn; bygg och konstruktion; pedagogiskt förhållningssätt; teknik; utepedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga och beskriva hur förskolan möjliggör för barnen  att uppleva teknik i uterummet och vilka förutsättningar som finns för att ytterligare stimulera dem för ämnet. Jag ger en beskrivning av denna verksamhet vid fyra förskolor vilka har varierande grad av teknikprofil för att se likheter och skillnader i deras arbets- och förhållningssätt. LÄS MER

  3. 3. Barns lek på förskolegården

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för teknik och miljö

    Författare :Susanne Envall; [2010]
    Nyckelord :Barn; förskola; förskolegård; lek; leksaker; utomhuslek;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur barn leker med och utan leksaker på förskolegården samt upptäcka eventuella skillnader mellan pojkars och flickors beteende och eventuella skillnader mellan de två åldersgrupperna 1-3 år och 4-5 år. Metoden som används är observation och studien utfördes under åtta tillfällen på en kommunal förskola i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Rörelselekar - en metod för att stimulera barns utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för teknik och miljö

    Författare :Louise Hedlund; [2010]
    Nyckelord :Arbetsmaterial; Förskola; Rörelselekar; Samarbete; Utomhusmiljöer;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur pedagoger arbetar med rörelselekar utomhus och utifrån arbetsmaterialet Rörelselekar – Motorik och samarbetsövningar undersöka hur det fungerar att använda rörelselekar i olika utomhusmiljöer. Två metoder har använts för att undersöka detta. LÄS MER

  5. 5. Den lockande förskolegården : Vad inspirerar och utmanar barn till lek och rörelse?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för teknik- och naturvetenskap

    Författare :Helén Johnson; [2008]
    Nyckelord :movement; outside environment; play; preschool yard; förskolegård; lek; rörelse; utemiljö;

    Sammanfattning : Det sägs i olika medier t ex i TV och tidningar att barn blir allt mer stillasittande. Eftersom lek och rörelse är mycket betydelsefulla för barns utveckling och välbefinnande så är det ju viktigt att förskolans utemiljö kan locka, inspirera och utmana barnen till lek och rörelse. LÄS MER