Sökning: "förskoleklass dans"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden förskoleklass dans.

  1. 1. ”Det jag lär med kroppen fastnar lättare i knoppen” : Fem lärares uppfattningar av estetiska lärprocesser i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Malmström; [2020]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; ämnesövergripande; undervisning; lustfyllt lärande; uppfattningar;

    Sammanfattning : Den nuvarande läroplanen beskriver att undervisningen ska organiseras så att olika former av kunskap beaktas samt att varierade uttrycksformer tillämpas i elevernas lärande. Syftet med denna studie är att öka kunskapen om på vilka olika sätt estetiska lärprocesser med bild, drama, musik och dans, kommer till uttryck i undervisningen i förskoleklass och årskurs 1–3. LÄS MER

  2. 2. Barns bildskapande

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Barbro Bergsfeldt; [2017-06-22]
    Nyckelord :estetisk verksamhet; Bild; Förskoleklass; Förskolan;

    Sammanfattning : Det här projektet är inspirerat av upplägget för en interventionsstudie och handlar om hur barn med hjälp av en bildpedagog kan utveckla sitt bildskapande. Begreppet intervention betyder att man medvetet inför någon form av påverkan i en grupp för att studera om någon förändring sker. LÄS MER

  3. 3. Barns språkutveckling i musik- och dramaundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hilda Rofors; Lovisa Lundberg; [2017]
    Nyckelord :dans; drama; musik; rytmik; sociokulturella perspektivet; språkutveckling; Vygotskij;

    Sammanfattning : Ändamålet med vår studie är att undersöka vilka möjligheter till språkutveckling som finns i musik- och dramaundervisning med barn. I vårt arbete har vi begränsat oss till barn i de yngre åldrarna som är de vi utbildar oss till att undervisa, det vill säga de i förskoleklass till årskurs tre. LÄS MER

  4. 4. Bokstavsbyrån : En alternativ, kompletterande metod till läs- och skrivutveckling, via estetiska lärprocesser och levande scenkonst

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Magdalena Eriksson; [2016]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; levande scenkonst; dans; alternativ metod;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här rapporten handlar om produktutvecklingen av en alternativ metod till läs- och skrivutveckling och riktar sig till lärare i förskoleklass och årskurs ett. Metoden är tänkt att fungera som ett komplement till den ordinarie undervisningen. Dess ryggrad utgörs av estetiska lärprocesser och levande scenkonst. LÄS MER

  5. 5. Vad händer i ett kooperativt lärande enligt barn och pedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sofie Wahlgren; [2012]
    Nyckelord :delaktighet; kooperativt lärande; pedagogisk dokumentation; reflektion; identitetsskapande;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att undersöka vad som sker i ett kooperativt lärande. Jag har initierat ett utvecklingsprojekt tillsammans med barn och pedagoger i en F-1klass. (förskoleklass och förstaklass integrerat). LÄS MER