Sökning: "förskoleklass föräldrar förväntningar"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden förskoleklass föräldrar förväntningar.

  1. 1. Föräldrars syn på samverkan i förskoleklass : En studie om föräldrars upplevelser och förväntningar

    M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Caisa Torstensson; Marie Fransson; [2014]
    Nyckelord :samverkan; förskoleklass; föräldrar; upplevelser; förväntningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur föräldrar med barn i förskoleklassen serpå samverkan. Detta åskådliggörs utifrån två frågeställningar som inriktar sig på vilkaförväntningar och upplevelser förskoleklassföräldrar har på pedagogerna och vilkaförväntningar som ställs på dem. LÄS MER

  2. 2. Från förskola till förskoleklass : Förväntningar mellan föräldrar pedagoger och barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Maria Rask Gradin; [2012]
    Nyckelord :preschool; kindergarten; expectations; transition; cooperation; collaboration; förskoleklass; förskola; förväntningar; övergång; samarbete; samverkan;

    Sammanfattning : Title: From preschool to preschool in school – Expectations between parents, teachers and children Author: Maria Rask Gradin Mentor: Niclas Järvklo Term: Spring 2012   Abstract The aim of this study is to draw attention to the expectations between parents, children and teachers at preschools and teachers in the preschool in the school at the transition to preschool in the school. I also want to know how the mission is defined, and how it is met. LÄS MER

  3. 3. Se barnet : Relationsskapande möten i förskoleklass och strategier för inklusion av barn som har ett utagerande beteende. En kvalitativ litteratur och intervjustudie.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Engström; [2012]
    Nyckelord :inclusion; participation; preschool; education; inklusion; delaktighet; förskoleklass; pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa litteratur och intervjustudie var att undersöka pedagogens roll i relationsskapande möten för barn i behov av särskilt stöd i förskoleklass, i synnerhet med tanke på barn som har ett utagerande beteende. De frågeställningar som låg till grund för denna studie var; Vilka pedagogiska strategier kan bidra till att öka graden av inklusion av barn som har ett utagerande beteende i både didaktiska situationer och i socialt samspel? och: Vilken är pedagogens roll i relationsskapande möten och hur blir detta synligt i arbetet med barn som har ett utagerande beteende? För att få svar på dessa frågeställningar valde jag att först undersöka relevanta internationella forskningsartiklar, leta strategier och presentera de mest frekventa strategierna i en tabell. LÄS MER

  4. 4. Förskoleklassen - i gränslandet mellan förskola och skola : En studie om omgivningens förväntningar och påverkan på förskoleklassens pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Lovisa Lindberg; Christina Stenberg; [2012]
    Nyckelord :Förskoleklass; Förväntningar; Uppdrag; Påverkan; Lärande;

    Sammanfattning : Författarnas namn: Christina Stenberg Lovisa Lindberg Titel: Förskoleklassen – i gränslandet mellan förskola och skola.          En studie om omgivningens förväntningar och påverkan på förskoleklassens              pedagogik. LÄS MER

  5. 5. Vet du en sak, att om man ser en blomma på skolan, då kan man plocka dom : en studie om femåringars tankar inför att börja i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Ulrike Laschitza; Anneli Hjern; [2006]
    Nyckelord :Förskolan; Barns utveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Som föräldrar och blivande lärare har vi ofta önskat oss kunskap om vad barn har för tankar, när det sker en förändring i deras liv. En av förändringarna är att börja i förskoleklass och komma till skolans värld. Där har sexåringarna funnits sedan skolformen förskoleklass infördes 1998. LÄS MER