Sökning: "förskoleklass kroppen"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden förskoleklass kroppen.

  1. 1. Integritet och samtycke iStopp! Min kropp! : – Kvalitativ textanalys av boken Stopp! Min kropp!: En kul och viktig bok om kroppen,känslor och hemligheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Carlestål Bjärnebro; Felicia Milstam Storm; [2023]
    Nyckelord :Integritet; samtycke; karaktärsgestaltning; kärnhändelser; fokalisering; katalysator; vägvisare; boksamtal; värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : Moa Carlestål Bjärnebro & Felicia Milstam Storm: ”Integritet och samtycke i Stopp! Min kropp: Kvalitativ textanalys av boken Stopp! Min kropp!: En kul och viktig bok om kroppen, känslor och hemligheter”, för värdegrundsarbete med fokus på integritet och samtycke. Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, Svenska språket, Svenska, Självständigt arbete inriktning f-3, Grundnivå, 15 högskolepoäng, HT 2023. LÄS MER

  2. 2. Lekfull matematikundervisning i förskoleklass-lärarnas perspektiv

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Nina Säisä; [2020]
    Nyckelord :Matematik; lek; lekfull undervisning; material;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur eleverna får lära sig matematik på ett lekfullt sätt i förskoleklassen utifrån lärarnas perspektiv. Syftet konkretiseras genom frågeställningarna: Vilka metoder använder lärarna i sin undervisning? Vilket material används i undervisningen? Slutligen hur lärarna upplever de lekfulla undervisningssituationerna? Studien genomfördes genom semistrukturerade intervjuer med lärare som tidigare har arbetat eller arbetar i en förskoleklass inom samma kommun. LÄS MER

  3. 3. ”Det jag lär med kroppen fastnar lättare i knoppen” : Fem lärares uppfattningar av estetiska lärprocesser i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Malmström; [2020]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; ämnesövergripande; undervisning; lustfyllt lärande; uppfattningar;

    Sammanfattning : Den nuvarande läroplanen beskriver att undervisningen ska organiseras så att olika former av kunskap beaktas samt att varierade uttrycksformer tillämpas i elevernas lärande. Syftet med denna studie är att öka kunskapen om på vilka olika sätt estetiska lärprocesser med bild, drama, musik och dans, kommer till uttryck i undervisningen i förskoleklass och årskurs 1–3. LÄS MER

  4. 4. Tyngdväst : En studie för att undersöka om användandet av tyngdväst kan göra miljön i förskola och förskoleklass mera tillgänglig

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Carina Bernhardsson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Förskoleklass; Hjälpmedel; Tillgänglighet; Tyngdväst;

    Sammanfattning : Föreliggande studie har undersökt det sensomotoriska hjälpmedlet tyngdväst. Genom tryck och kontakt med kroppen på olika sätt ska tyngdvästen ge lugn och koncentration åt personer som är hyperaktiva eller är oroliga på annat sätt. LÄS MER

  5. 5. Perspektiv på ett undersökande arbetssätt : En intervjustudie med fokus på grundlärares uppfattningar om och syften med NO-undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Arvidsson; Mimmi Sjögren; [2018]
    Nyckelord :inquiry; teaching; lärare; syfte; undersökande arbetssätt;

    Sammanfattning : Följande studie har genomförts som en kvalitativ intervjustudie med åtta lärare i de yngre åldrarna (förskoleklass till och med årskurs 3). En kunskapslucka gällande vilka syften lärare i de yngre åldrarna har med sin undervisning då ett undersökande arbetssätt används som metod har identifierats genom genomförande av en systematisk litteraturstudie. LÄS MER