Sökning: "förskoleklass samtal"

Visar resultat 1 - 5 av 86 uppsatser innehållade orden förskoleklass samtal.

  1. 1. Uppfattningar om lekens betydelse för barns utveckling och lärande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Jonna Johansson; Sara Ilievski; Shazia Ibrahimy; [2023-10-21]
    Nyckelord :Lek; Lärande; Utveckling; Förskola; Förskoleklass; Uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om leken har samma betydelse för barns lärande och utveckling i förskolan som i förskoleklassen. Vi önskar skapa en djupare förståelse om förskollärarens uppfattningar kring leken. LÄS MER

  2. 2. Lyriken i klassrummet : En intervjustudie om lärares uppfattningar av lyrik och lyrikens potential i svenskundervisningen för årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linnea Grahn; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar lyrik i svenskundervisningen för årskurserna F-3. Lyrik i F-3 är ett område där svensk forskning saknas, vilket innebär ett behov av ökad kunskap. Det är vidare en genre som i internationell forskning visats ha språkutvecklande egenskaper, men som kan vara krävande för lärare att undervisa i. LÄS MER

  3. 3. Examensarbete specialpedagogprogrammet 2021. : ”Ja vi är ju mer som en klass på riktigt eftersom den är obligatorisk”. Intervjustudie gällande förskoleklassen som obligatorisk skolform.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ottilia Joanna Mulder; [2023]
    Nyckelord :Förskoleklass som obligatorisk skolform; dilemma; explorativ design.;

    Sammanfattning : Abstract  Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger i förskoleklass tänker kring och förhåller sig till att förskoleklassen nu är en obligatorisk skolform. I bakgrunden till detta arbete får läsaren möjlighet att följa med bakåt i historien hur det kom sig att förskoleklassen blev en obligatorisk skolform. LÄS MER

  4. 4. ”Ungarna är duktiga på att förstå bortom orden och mellan raderna.” : En enkätundersökning om högläsning och poesi i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Madeleine Berg; Tova Ottander; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra hur lärare som jobbar i förskoleklass upplever sitt eget förhållningssätt till högläsning och samtal inom skönlitteratur och framför allt arbetet med En bro av poesi Studien genomfördes genom en kvantitativ enkätundersökning med frågor som behandlade dels generell läsning av skönlitteratur i förskoleklass, dels boken En bro av poesi. Boken är en poesisamling som skapades för att stimulera till poesiläsning och samtal om poesi med elever i unga åldrar. LÄS MER

  5. 5. Matematikens tal : En kvalitativ intervjustudie om lärarens metoder för att främja elevers muntliga kommunikation i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Zahraa Al-Sultani; [2023]
    Nyckelord :muntlig kommunikationsförmåga; matematikundervisning; samtal; formativt arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap kring hur lärare beskriver hur de arbetar med muntlig kommunikation i matematikundervisningen. Vidare består syftet också i att belysa hur lärare upplever att den muntliga kommunikationsförmågan påverkar elevernas lärande i matematikundervisningen. LÄS MER