Sökning: "förskoleklass"

Visar resultat 1 - 5 av 1033 uppsatser innehållade ordet förskoleklass.

  1. 1. Den taktfulla lärarens ideala klassrum - En kvalitativ studie av tre lärares syn på den goda lärmiljöns didaktiska grundpelare.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Sandra Björnåsen; [2019-07-01]
    Nyckelord :Allmändidaktik; disciplinering; pedagogisk takt; bemötande; klassrumsklimat;

    Sammanfattning : Allmän didaktik är den vetenskap som läraren behöver för att kunna undervisa – Johann Friedrich Herbart (1976) Så skrev Herbart år 1806 enligt von Oettingen (2018). Allmändidaktiken sträcker sig långt till- baka och redan för över 200 år sedan kunde Herbart se att lärare behöver allmändidaktisk kunskap för att lyckas med sin undervisning. LÄS MER

  2. 2. ATT LYCKAS MED FÖRSKOLEKLASS En studie av hur rektorer hanterar förskoleklassens utmaningar och möjligheter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Annika Andréasson; [2019-02-18]
    Nyckelord :förskoleklass; rektor; pedagogiskt ledarskap; kvalitet; styrkedja;

    Sammanfattning : Syfte:Studiens syfte är att tydligare förstå rektors roll för att utveckla undervisningskvalitet i förskoleklassen och hur rektorer tänker kring kvalitetsutveckling i och ledarskap av denna skolform. Syftet är även att förstå vilka utmaningar och möjligheter en rektor står inför i sitt ledarskap av förskoleklassen. LÄS MER

  3. 3. ÖVERGÅNG I PRAKTIKEN En intervjustudie av sex lärares erfarenheter av övergången mellan förskoleklass och årskurs 1

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Linnéa Forsblad; Cecilia Grahn; [2019-02-16]
    Nyckelord :övergångar; kontinuitet; samverkan; förskoleklass; medierande redskap;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med vår studie var att undersöka erfarenheter hos lärare i förskoleklass respektive årskurs 1 gällande övergången mellan dessa verksamheter. Vi ville ta reda vilka medierande redskap och faktorer som påverkar övergången. LÄS MER

  4. 4. Mer lika än olika. En studie om kvalitet i förskoleklass

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Christina Ogebrink; [2019]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; ECERS-R; Förskoleklass; Kvalitet;

    Sammanfattning : Forskningsansatsen i denna studie var mixed method där ett strukturerat observationsmaterial, ECERS-R, användes tillsammans med kompletterande kvalitativa intervjuer. Metodansatsen var multipel fallstudie där fem förskoleklasser observerandes. LÄS MER

  5. 5. ”Hitta språket” i förskoleklass Lärares erfarenheter av Skolverkets kartläggningsmaterial i språklig medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Anna-Lena Wahldén; Jessica Rengsvik; [2019]
    Nyckelord :förskoleklass; Hitta språket ; kartläggningsmaterial; språklig medvetenhet; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Sammanfattning Rengsvik, Jessica och Wahldén, Anna-Lena (2019), ”Hitta språket” i förskoleklass - Lärares erfarenheter av Skolverkets kartläggningsmaterial i språklig medvetenhet. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER