Sökning: "förskoleklassbarn"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet förskoleklassbarn.

  1. 1. Övergångsprocessen mellan förskola och förskoleklass ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Regina Löfgren; Sara Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Övergångsprocess; förskola; förskoleklass. specialpedagog;

    Sammanfattning : Abstrakt Att gå från att vara ett förskolebarn till att bli ett förskoleklassbarn kan ses som ett naturligt steg för barnet. Det kan vara en omvälvande upplevelse att få möta allt det nya och okända. Att främja en gynnsam övergång för barnet är viktig för barnets framtida utveckling och hälsa. LÄS MER

  2. 2. Samarbete och samverkan mellan förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Josefine Andersson; Madelen Granberg; [2013]
    Nyckelord :Barns tidigare erfarenheter och kunskaper; Förskola; Förskoleklass; Föräldrarsyn; Pedagogsyn; Samarbete; Samverkan; Övergång;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att synliggöra hur pedagoger och föräldrar upplever att samarbete och samverkan fungerar mellan förskola och förskoleklass vid övergången mellan verksamheterna, samt hur pedagoger och föräldrar upplever att barns tidigare erfarenheter och kunskaper tillvaratas i förskoleklassen. Frågeställningarna som vår studie har utgått ifrån är: Hur upplever pedagoger och föräldrar att övergången mellan förskola och förskoleklass bör vara? Hur upplever pedagoger och föräldrar att barns tidigare erfarenheter och kunskaper som de lärt sig i förskolan används i förskoleklassen? Hur upplever pedagoger och föräldrar att samverkan och samarbetet sker mellan förskola och förskoleklass? I tidigare forskning inom samma område har det framkommit att det under en längre tidsperiod har gjorts försök att få igång ett fungerade samarbete mellan instanserna. LÄS MER

  3. 3. “Matte är lätt som en plätt” Om barns attityder till matematik i förskoleklass

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emma Lindh; Monica Wigemo; [2011]
    Nyckelord :Förskoleklassbarn; matematik; attityd; lust; själv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med vår studie är att ta reda på vilka attityder barnen i förskoleklassen har tillmatematikämnet. Vi vill ta reda på hur stor lust barnen i förskoleklassen har till matematikämnet samtvilken självtillit barnen i förskoleklassen har vad gäller det egna matematiklärandet. LÄS MER

  4. 4. Boksamtalet i förskoleklassen : En fältstudie om boksamtalet och sexåringars förmåga att göra inferenser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Joakim Larsson; [2011]
    Nyckelord :Boksamtal; inferenser; högläsning;

    Sammanfattning : Den här studien genomfördes i samband med en fem veckor lång VFU (verksamhetsförlagd utbildning) i förskoleklass. Syftet med studien var att klargöra om och i vilken utsträckning förskoleklassbarn har förmåga att göra olika typer av kopplingar så kallade inferenser till text vid högläsningstillfällen i samband med boksamtal. LÄS MER

  5. 5. Vad vill du bli när du blir stor? – en kvalitativ studie om barns tankar om sin framtid mot bakgrund av att leva i en segregerad miljö.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Kristina Wiklund; Frida Göransson; [2010-08-11]
    Nyckelord :Barn; framtid; social miljö; segregation; flickor och pojkar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskoleklassbarn konstruerar sina tankar om framtiden med avseende på yrkesval. Vi vill undersöka vad barn, i två socioekonomiskt skilda stadsdelar, har för tankar om sitt framtida yrkesval och vad den sociala miljön i dessa stadsdelar kan ha för inverkan på dessa barns tankar. LÄS MER