Sökning: "förskoleklassverksamhet"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet förskoleklassverksamhet.

  1. 1. Betydelsen av undervisning om språklig medvetenhet och tidiga insatser i förskoleklass för att elever ska klara kunskapskraven i skolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tove Henning; Marjo Hyrkäs; [2022]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; förskoleklass; språkutveckling; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur några lärare och övrig personal i förskoleklass tillsammans med specialpedagoger och speciallärare arbetar med undervisning i förskoleklass. Särskilt med undervisning för elever som riskerar att inte klara av kunskapskraven i årskurs 1 och 3 i svenska och svenska som andraspråk. LÄS MER

  2. 2. PEDAGOGISKT LEDARSKAP I FÖRSKOLEKLASSEN

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Gossayeneh Worku; [2021-05-04]
    Nyckelord :dolda kontraktet; ledarstilar; auktoritär; demokratisk; låt-gå ledarskap; frivillig förskoleklass; pedagogiskt ledarskap i förskoleklassen;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka och beskriva hur verksamma rektorer arbetar med pedagogiskt ledarskap inom förskoleklassverksamhet. Teori: Studien tar uppolika ledarskapsteorier inspirerad av Lewin, från olika böcker som Maltén (1995) och Stensmo (2008). LÄS MER

  3. 3. PEDAGOGISKT LEDARSKAP I FÖRSKOLEKLASSEN

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Gossayeneh Worku; [2021-02-09]
    Nyckelord :dolda kontraktet; ledarstilar; auktoritär; demokratisk; låt-gå ledarskap; frivillig förskoleklass; pedagogiskt ledarskap i förskoleklassen;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka och beskriva hur verksamma rektorer arbetar med pedagogiskt ledarskap inom förskoleklassverksamhet. Teori: Studien tar uppolika ledarskapsteorier inspirerad av Lewin, från olika böcker som Maltén (1995) och Stensmo (2008). LÄS MER

  4. 4. En studie om hur läsutvecklingsarbete bedrivs utifrån en läsplan : Hur pedagoger i förskoleklass arbetar med läsutveckling och bedömer progressionen i utvecklingen av elevernas fonemiska medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Evelina Bergman; [2020]
    Nyckelord :Phonemic awareness; curriculum; reading development work; preschool class; Fonemisk medvetenhet; läsplan; läsutvecklingsarbete; förskoleklassverksamhet;

    Sammanfattning : The study aims to investigate how a curriculum that was developed and put into operation in the fall of 2018 has affected the work of preschool educators. It is intended that this curriculum should serve as an action plan for the municipality the study is aimed at. LÄS MER

  5. 5. Fonologisk medvetenhet i förskoleklass : Fem lärares agerande och åsikter kring fonologisk medvetenhet som en tidig insats vid läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Evelina Jochmus-Stöcke; Annelie Lövholt; [2015]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; förskoleklass; arbetssätt; synsätt; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete bygger på kvalitativa intervjuer bland fem lärare som är verksamma inom förskoleklassverksamhet i Halmstad kommun. Syftet med studien är att ta reda på hur lärare arbetar med fonologisk medvetenhet som en tidig insats för att förhindra läs- och skrivsvårigheter i skolan samt i det framtida yrkeslivet. LÄS MER