Sökning: "förskolemiljöns betydelse i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden förskolemiljöns betydelse i förskolan.

  1. 1. Förskolemiljöns betydelse för barns fysiska aktivitet En kvalitativ studie om möjlighet till fysisk aktivitet inomhus

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Angelica Edvardsson Edin; Najma Adan; Zarlasht Shirinzadah; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; fysisk aktivitet; miljö; inomhusmiljö; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet var att undersöka hur förskollärarna tänker och ser på fysisk aktivitet och på inomhusmiljöns betydelse i förskolan. Våra erfarenheter från VFU perioder och när vi jobbat i förskola är att barnen blir hänvisade till att springa, hoppa och klättra utomhus och att tiden inomhus spenderas med lugnare aktiviteter. LÄS MER

  2. 2. ”Kolla bakom dig, där hänger raketen!” : En kvalitativ studie om förskolemiljöns påverkan på flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Cagla Saglam; Xin Zeng; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Språkutveckling; flerspråkighet; miljö; strategier; förhållningsätt; Vygotskij;

    Sammanfattning : Alla barn i förskolan har rätt till utveckling och lärande oavsett sina språkliga kompetenser eller brister. Syftet med denna studie var att undersöka hur förskolemiljön kan påverka barns språkutveckling och hur förskollärarna förhåller sig till bemötandet av flerspråkiga barn i verksamheten. LÄS MER

  3. 3. Barn i behov av särskilt stöd : Förskollärares förhållningssätt och förskolemiljöns betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Thea Dahlgren Kippel; Fanny Askbrant Pecher; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; förskolemiljö; förskollärares förhållningssätt; hjälpmedel; metoder;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver arbetet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan med fokus på förskollärares förhållningssätt och förskolemiljöns betydelse. Det empiriska materialet har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med sex förskollärare från två kommuner i Mellansverige. LÄS MER

  4. 4. Handlingserbjudanden i den inre miljön på förskolan : En kvalitativ studie om den inre förskolemiljöns betydelse för barns handlingserbjudanden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Catalina Collins; Ann-Marie Lindström; [2021]
    Nyckelord :Handlingserbjudande; förskola; inomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse för den inre förskolemiljöns betydelse för barns handlingserbjudanden. I vår studie har vi valt att fokusera på hur barns interaktionsmöjligheter påverkas av möblering och materialets tillgänglighet såväl som rumsstorlek. LÄS MER

  5. 5. Förskolemiljöns betydelse för barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Adina Söderlund; Charlotte Selinder; [2018]
    Nyckelord :fri lek; förskola; miljö; samspel; språk; barnperspektiv;

    Sammanfattning : Den här studien tar upp miljöns betydelse för de yngsta barnens fria lek i förskolan. Genom observationer på två småbarnsavdelningar har en kvalitativ studie genomförts med syftet att undersöka: vilka förutsättningar förskolemiljön ger barns fria lek och samspel i en lärmiljö som är utformad ur ett barnperspektiv. LÄS MER