Sökning: "förskolepedagog"
Visar resultat 11 - 15 av 30 uppsatser innehållade ordet förskolepedagog.
11. "Sådär kan man ju inte göra!" : En studie om pedagogers uppfattning av arbetet med konflikthantering i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studies syfte var att undersöka hur aktiva pedagoger i förskoleverksamheten beskriver att de arbetar med och uppfattar konflikthantering mellan barn och barn samt mellan barn och pedagoger. Vi undersökte detta genom en kvalitativ intervjustudie där fyra pedagoger från ett mindre samhälle intervjuades. LÄS MER
12. Förskolepedagogers syn på miljö, material och barn i den fysiska inomhusmiljön : Får barn möjlighet att utveckla sin självständigt, kreativitet, initiativ och fantasi? : en studie genomförd i Sverige och England
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Förskolan ska vara trygg, lärorik och rolig för alla barn som deltar i den svenska förskolan och Englands styrdokument pekar på att barn utvecklas bra i en väl genomtänkt miljö. Detta kräver att förskolepedagogerna reflekterar över hur de väljer att organisera miljön. LÄS MER
13. Delaktighet och ekosystemtjänster som utgångspunkter för Ekebydalen som landskapspark
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Examensarbetets fokus är att med ekosystemtjänster och delaktighet som utgångspunkter utforma ett program med mål och strategier för hur Ekebydalen kan utvecklas som landskapspark, för att möta nya behov och förutsättningar för hållbarhet i en tid av förtätning. Uppsala är Sveriges snabbast växande stad och strategin för tillväxt är förtätning. LÄS MER
14. Maskuliniteter i förändring En kvalitativ studie av maskuliniteter i sex Alfons Åbergböcker från två olika tidperioder
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Forskning tyder på att traditionella framställningar om maskuliniteter har en begränsande effekt på pojkars identitetsskapande. Forskning visar också att det är i förskoleåldrarna som barns förståelse för kulturens syn på kön börjar ta form. LÄS MER
15. ”Det är ingen tjejtröja, det är en kattröja” – Förutsättningar för normkritisk pedagogik.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med uppsatsen är att ge författarna och läsarna en ökad kunskap om vilka förutsättningar som ligger tillgrund för att kunna bedriva normkritisk pedagogik, samt att undersöka huruvida en jämställdhetssamordnare ochen pedagog upplever att dessa förutsättningar finns, kopplat till verksamheten.Våra frågeställningar är:1. LÄS MER