Sökning: "förskolepedagoger"

Visar resultat 11 - 15 av 319 uppsatser innehållade ordet förskolepedagoger.

  1. 11. Flerspråkighet i den moderna förskolan : Tankar om inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Niklas Larsson; Dunia Hassan; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; inkludering; planering och undervisning;

    Sammanfattning : Vi kommer i denna studie undersöka vikten av inkludering, undervisning, planering och flerspråkighet. Dessa begrepp anser vi spela en central roll i att skapa en givande och inkluderande lärmiljö för alla barn. LÄS MER

  2. 12. Vad är en inkluderande lärmiljö för barn enligt förskolepedagogerna?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Carolin Olsson; Gillsvik Josefine; [2023]
    Nyckelord :Inkluderande lärmiljö; inkludering; lärmiljö; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Begreppet inkludering är något som inte nämns i Läroplan för förskolan (2018), men betydelsen av det är något som man kan tolka genomsyrar en stor del av styrdokumentet, och begreppet står med i flera av våra läroböcker. Enligt Läroplan för förskolan (2018) har miljön en betydelsefull roll när det kommer till barns utveckling och lärande. LÄS MER

  3. 13. Några särskilt intressanta teman : en reflexiv tematisk analys om hur särskilda intressen kan främja inkluderande undervisning för förskolebarn med särskilda rättigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Linnéa Wahlund Hansson; [2023]
    Nyckelord :Särskilda intressen; Särskilda rättigheter; Inkludering; Reggio Emilia; Konstruktionistiskt perspektiv på lärande; Reflexiv tematisk analys; Förskola;

    Sammanfattning : Särskilda intressen som fenomen är vanligt bland annat hos individer med autism (i autismspektrumtillstånd) och ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Autism, ADHD och annat som kan ingå i var och ens funktionsvariant, kan om det ingår för förskolebarn medföra att pedagoger anser att barnet har särskilda rättigheter. LÄS MER

  4. 14. "16 barn - 16 kulturer" : En jämförande kvalitativ intervjustudie om uppfattningar av mångfald med förskolepedagoger i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Ebba Johansson; Nike Spiik Lundell; [2023]
    Nyckelord :Phenomenography; preschool; preschool educators; diversity; perceptions; Fenomenografi; förskola; förskolepedagoger; mångfald; uppfattningar;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om begreppet mångfald genom förskolepedagogers perspektiv utifrån deras uppfattning av begreppet mångfald, samt att ta reda på hur pedagogerna beskriver arbetet med mångfald. Detta har utförts genom en kvalitativ intervjustudie utifrån teorin fenomenografi. LÄS MER

  5. 15. TAKK som redskap : En enkätundersökning om pedagogers uppfattningar om arbete med TAKK i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Petra Raimisto; Jennifer Östberg; [2023]
    Nyckelord :TAKK; förskola; kommunikation; språkutveckling; förskolepedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att öka kunskapen om vilka erfarenheter pedagoger inom förskolan har av arbetet med TAKK samt att belysa pedagogers uppfattningar om när de anser att TAKK kan användas för att stötta barn i deras språkutveckling. Undersökningen genomfördes genom enkät som metod. LÄS MER