Sökning: "förskolepedagoger"

Visar resultat 6 - 10 av 319 uppsatser innehållade ordet förskolepedagoger.

  1. 6. En studie av barns narrativa produktion : Berättelsestrukturer och lexikal variation i en flerspråkighetskontext

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Linda Nordenskjöld Narfström; [2023-02-10]
    Nyckelord :narrativ; berättelsestruktur; story grammar; kartläggning; förskola; flerspråkighet;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur några barn med finsk bakgrund skapar berättelser, och då särskilt med avseende på övergripande berättelsestrukturer och lexikal variation. Ett ytterligare syfte med undersökningen är att bidra till utprövningen av ett särskilt material för kartläggning av flerspråkiga barns narrativa förmågor – MAIN (Multilingual Assessment Instrument for Narratives). LÄS MER

  2. 7. Hur har matematiklyftet påverkar verksamma förskolepedagogers självförmåga och kunskaper beträffande matematikundervisning? : En kvalitativ studie om matematiklyftets olika inverkan på verksamma pedagoger inom den svenska förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Veronica Bagge; Matilda Helmersson; [2023]
    Nyckelord :Matematiklyftet; Kompetensutveckling; Matematikundervisning; Självförmåga; Self-efficacy; Didaktiskt självförtroende; Förskola; Förskolepedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en bild över hur matematiklyftet har påverkat verksamma förskolepedagoger i Sverige. Metoden som nyttjats är en kvalitativ enkät, med kvantitativa inslag. Enkäten har publicerats i ett flertal olika förskolefora samt mejlats ut till rektorer i Sörmland. LÄS MER

  3. 8. Barns sociala kompetens i relation till lek : En kvalitativ studie om förskolepedagogers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Thabi Haddad; Jasmine Palestro-Pellnor; [2023]
    Nyckelord :Social kompetens; lek; förskolepedagoger; kvalifikation; socialisation; personformering; subjektifiering;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskolepedagogers uttalade uppfattningar om utvecklingen av barns sociala kompetens i relation till lek. För att få svar på forskningsfrågorna och syftet utgick studien från en kvalitativ datainsamlingsmetod där sju förskollärare och sju barnskötare intervjuades. LÄS MER

  4. 9. Musikspår : En studie av musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildning och Estetiska lärprocesser

    Författare :Johanna Björkqvist; [2023]
    Nyckelord :Listening; musicking; meaning-making; preschool; Lyssnande; musicking; meningsskapande; förskola;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien tar avstamp från min yrkeserfarenhet från då musik spelas upp i en förskolekontext. Studiens syfte är att undersöka om och hur uppspelad musik i förskolan kan beskrivas som meningsskapande aktivitet. LÄS MER

  5. 10. Barns delaktighet i utformning av förskolans fysiska lärmiljö : En kvalitativ studie av förskollärarens uppfattningar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Louise Fossto; [2023]
    Nyckelord :Barn; delaktighet; inomhusmiljö; fysisk lärmiljö; förskollärare; ledarroll; förskola; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Styrdokumenten inom förskolan har under åren förändrats till att barnen idag ska vara delaktiga i sin pedagogiska lärmiljö vilket i sin tur ställer krav på verksamma förskolepedagoger inom förskolan. Syftet med studien är att synliggöra hur personal inom förskolan använder sin ledarroll till hur de gör barn delaktiga i utformningen av förskolans fysiska lärmiljö för att uppnå de riktlinjer som finns i dagens läroplan. LÄS MER