Sökning: "förskolepedagogik"

Visar resultat 11 - 15 av 74 uppsatser innehållade ordet förskolepedagogik.

  1. 11. Att främja modersmål i förskolan : Pedagogers inställning och aktiviteter

    L3-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Evelina Eriksson-Glad; Annika Hovbrandt; [2020]
    Nyckelord :Preschool education; mother tongue pedagogy; intercultural education; Sociocultural theory; Sweden; Modersmål; förskolepedagogik; interkulturell utbildning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : The purpose of this essay, is to investigate how preschool pedagogues support mother tongue development. The research questions guiding our study were the following: What activities encourage mother tongue development? What approach do pedagogues have towards mother tongue development?  The theoretical framework used to guide the collection and analysis the empirical material is social-cultural theory, and the related concepts of mediation and diversified normality. LÄS MER

  2. 12. Genusperspektiv i förskolans pedagogik – ett ambivalent uppdrag? : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar av genus i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Engla Halvarsson; Jackie Wahlström; [2020]
    Nyckelord :Kön; Feministisk poststrukturalism; Genus; Förskolepedagogik; Jämställdhet; Normkritik; Normkreativitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få reda på mer kring hur pedagoger ser på genus som aspekt i förskolepedagogiken i sitt arbete med barnen. Frågeställningarna berör pedagogers uppfattningar av genus och genusperspektiv i förskolans pedagogik, samt vad pedagoger uppfattar som möjliga verktyg och metoder för att arbeta genusmedvetet i förskolans verksamhet. LÄS MER

  3. 13. "Man blir mer medveten om vad som händer och fötter" : En undersökning om förskollärares arbete med pedagogisk dokumentation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Joccelyn Lindqvist; Matilda Söderberg; [2020]
    Nyckelord :förskola; förskolepedagogik; förskollärare; dokumentation; pedagogisk dokumentation;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att bidra till mer kunskap om pedagogisk dokumentation i förskolan. Genom semistrukturerade intervjuer genomfördes kvalitativa studier där förskollärare fick berätta om deras arbete med pedagogisk dokumentation. LÄS MER

  4. 14. "Det som kan göras inne kan göras ute" : -En intervjustudie om förskollärares syn på utomhuspedagogik och dess inverkan på barns lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofia Filippidou; Camilla Rang Timander; [2019]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; förskola; intervjustudie; barns lärande; praktiskt lärande;

    Sammanfattning : Sammanfattning Utomhuspedagogik är en pedagogisk inriktning som har fått mycket uppmärksamhet. Syftet med denna studie ämnar jämföra förskollärares syn på utomhuspedagogik och deras syn på barns lärande utomhus, i olika typer av förskolor. LÄS MER

  5. 15. Barngruppens storlek, arbetssituationen och uppdraget : En jämförandestudie mellan waldorfpedagoger och förskollärare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ingrid Waldh; [2019]
    Nyckelord :barngruppsstorlek; förskollärare; förskolan; waldorfpedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie jämför uppfattningar om barngruppens storlek, det pedagogiska uppdraget och arbetssituationen hos waldorfpedagoger och kommunalt anställda förskollärare. Barngruppernai förskolan har växt de senaste decennierna, och frågan är alltjämt aktuell i samhällsdebatten. LÄS MER