Sökning: "förskolepersonalens kunskaper"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden förskolepersonalens kunskaper.
1. Dockrells observatiosprotokoll : - ett verktyg i förskolans praktik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Abstract Nikolaou, Dimitrios (2022). Dockrells observationsprotokoll ett verktyg i förskolans praktik.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande ochsamhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
2. Språket i förskolan : En kvalitativ studie om högläsningens betydelse för barn språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien att utveckla kunskaper om högläsningens betydelse för barns språkutveckling i förskolan samt undersöka hur förskolepersonal kan arbeta med högläsning i lärandesyfte. Metoden som valts är kvalitativa intervjuer. LÄS MER
3. Förskolepersonalens inställning till digitalisering och IKT-verktyg i förskolan : En kvantitativ studie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra förskolepersonalens inställning till IKT-verktyg samt att synliggöra förskolepersonalens uppfattning om barns användning av IKT-verktyg i förskolan, ur ett sociokulturellt perspektiv. Frågor som lyftes fram i studien var, utbudet av IKT-verktyg som barn möter i förskolan, förskolepersonalens inställning till IKT-verktyg och skattning av sin egen digitala kompetens. LÄS MER
4. Föräldrasamverkan i förskolans arbete med hållbar utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Den här studien handlar om två viktiga ämnen för förskolan, vilka är föräldrasamverkan och hållbar utveckling. Syftet med den här kvantitativa studien är att undersöka och skapa kunskap om hur personal i svensk förskola runt om i Sverige använder sig av föräldrasamverkan, specifikt i deras arbete med hållbar utveckling. LÄS MER
5. ”Jag skulle säga att trygghet är A och O för lärande” : En studie om trygghetens betydelse för barns lärande i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att få ökad kunskap om trygghetens betydelse för barns lärande. I studiens frågeställningar efterfrågas hur personal i förskolan ser på trygghet i relation till lärande, och vilka faktorer som kan påverka barns trygghet. Examensarbetet har förankring i den sociokulturella teorin. LÄS MER