Sökning: "förskoleutveckling"

Hittade 2 uppsatser innehållade ordet förskoleutveckling.

  1. 1. Framgångsfaktorer för kollegialt utvecklingsarbete i förskolan : En kvalitativ fallstudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lillevi Selldén; [2023]
    Nyckelord :Collaborative professional development; Preschool development; Success factors; Framgångsfaktorer; Förskoleutveckling; Kollegialt utvecklingsarbete;

    Sammanfattning : This is a case study conducted in a preschool organization in Sweden. The study is based on the problem of how the organization of collegial development work in preschool can be improved and developed so that it leads to a real and lasting change in pedagogical practise The purpose of the study is to identify success factors in the organization of collegial development work at the preschool. LÄS MER

  2. 2. Förskoleutveckling genom dokumentation? ”För dokumenterar jag ingenting, hur vet jag då att det har skett en utveckling?”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Rydhagen Danielsson; [2019]
    Nyckelord :dokumentation; föreställningar; förskoleutveckling; konstruktion; sociala konstruktioner;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med denna studie är att synliggöra på vilka sätt förskolors dokumentation kring barns möjlighet till utveckling och lärande ligger till grund för förskoleutveckling samt att undersöka hur kunskap kring och synen på denna dokumentation konstrueras i förskolors arbetslag. Detta avses att göras genom tre frågeställningar•På vilka sätt används dokumentation av barns utveckling och lärande i förskoleutveckling?•Hur konstruerar arbetslag i förskolan synen på dokumentation av barns utveckling och lärande?•Vilka föreställningar om hur dokumentation av barns utveckling och lärande ligger till grund för förskoleutveckling konstrueras i förskolans arbetslag?Studien som är av kvalitativ karaktär har genomförts med semistrukturerade intervjuer av 7 pedagoger verksamma i förskola. LÄS MER