Sökning: "förskollärare b"

Visar resultat 6 - 10 av 25 uppsatser innehållade orden förskollärare b.

  1. 6. ”Plan A faller alltid, ha plan B och plan C i bakhuvudet” : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av att främja barns lärande och utveckling i förskolan kopplat till barngruppens storlek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Sara Teodorsson; Alva Wetter; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; Gruppstorlek; Organisatoriska förutsättningar; Undervisning; Utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån Bronfenbrenners ekologiska systemteori undersöka hur förskollärare beskriver sin uppfattning av att främja barns lärande och utveckling i förskolan kopplat till barngruppens storlek. Frågeställningarna berör hur förskollärare beskriver de organisatoriska förutsättningarna kopplat till barngruppen i verksamheten samt vilka verktyg förskollärare beskriver att de använder sig av för att främja barns lärande och utveckling utifrån barngruppens storlek. LÄS MER

  2. 7. Vilken överdokumentation? : En kvalitativ studie om förskollärares dokumentations - och administrationsarbete och dess anknytning till professionalisering och tidsbrist

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Statsvetenskap

    Författare :Kim Axelsson; Jonas Massi Nylander; [2023]
    Nyckelord :Förskolan; förskollärare; New Public Management; dokumentation; professionalisering; avprofessionalisering;

    Sammanfattning : Drawing inspiration from the authors own term paper, this thesis examines the documentational and administrative workload of Swedish pre-school teachers. The focus being on its relationship with New Public Management, professionalization, deprofessionalization, and pre-school teachers' experiences of time constraints. LÄS MER

  3. 8. Pedagogers synsätt på och förhållningssätt till kulturell mångfald i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ursula Cristina Rastoder; Soz Abdul Said; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstrakt   Denna studie syftar på att undersöka hur pedagoger förhåller sig till och resonerar kring kulturell mångfald i förskolan. Studien utförs i två olika stadsdelar inom Malmö som har olika socioekonomiska och kulturella särdrag för att fånga olika förutsättningar och förhållningssätt till kulturell mångfald. LÄS MER

  4. 9. "Man äter såhär, med stängd mun" : En intervjustudie om måltidens normer och regler på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Danielsson; Miranda Johansson; [2022]
    Nyckelord :måltid; normer och regler; förskollärare; förskolebarn;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på måltiden i förskolan. Studien har som syfte att undersöka och synliggöra barns och förskollärares egna beskrivningar av förskolans måltidskultur. För att undersöka detta samlades data in med hjälp av semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  5. 10. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Marie Kouassi; Agusto Elizabeth; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskollärare; Språkutveckling;

    Sammanfattning : En utmaning som förskolorna runt om i Sverige möter idag är en ökad andel flerspråkiga barn i barngrupperna. Den flerspråkiga barngruppen ställer krav på både organisationen och den dagliga verksamheten. LÄS MER