Sökning: "förskollärare föräldrar"

Visar resultat 1 - 5 av 252 uppsatser innehållade orden förskollärare föräldrar.

  1. 1. ”Trygga föräldrar skapar trygga barn” : En studie om relationsskapande vid introduktionen i förskolan, ur förskollärares och vårdnadshavares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Isabell Hammarström; Emelie Andersson; [2023]
    Nyckelord :Bemötande; förhållningssätt; information; introduktion; relationsskapande; trygghet;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att bidra med ökad kunskap om relationsskapande vid introduktionen i förskolans verksamhet, ur både förskollärares och vårdnadshavares perspektiv. För att uppnå syftet och för att ta reda på vad både förskollärare och vårdnadshavare beskriver som viktigt för relationsskapande vid introduktionen, gjordes semistrukturerade intervjuer med fem förskollärare och fyra vårdnadshavare. LÄS MER

  2. 2. Finns nyckeln till språket i sagornas värld? : En kvalitativ studie kring högläsningens möjligheter för språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Frida Rix; [2023]
    Nyckelord :högläsning; multimodalitet; språkutveckling; tecken på lärande; teckenvärldar; transduction;

    Sammanfattning : Föräldrar läser allt mindre för sina barn och därför blir förskolan och dess pedagoger en viktgig del i detta arbete. Då förskolepersonalens och högläsningens betydelse på flera håll lyfts fram som viktiga delar för språkutvecklingen, vill jag därför ta reda på om de metoderna och hur arbetet med högläsning för att främja barns språkutveckling i förskolan stämmer överens med aktuell forskning kring ämnet. LÄS MER

  3. 3. Design för att minska och upplysa om skärmtid

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Embla Gustafsson Franzén; [2023]
    Nyckelord :Användarcentrerad design; behaviour design; skärmtid påverkan; bryta beteende mönster.;

    Sammanfattning : Det här är ett designdrivet forskningsprojekt som kommer svara på frågeställningen: Hur kan man genom produktdesign bidra med mindre skärmtid för barnfamiljer vid middagsbordet? Studien baseras på användarcentrerad design och behavioral designmetoder och kommer att avgränsas till barnfamiljer med barn mellan 4-8 års ålder. Undersökningen inleds med att utforska vilka behov som finns genom intervjuer och enkäter med föräldrar och förskollärare. LÄS MER

  4. 4. Förskolans möjligheter vid språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Susanna Carreira Jönsson; Sofia Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; lärmiljö; språklig sårbarhet; specialpedagog; tillgänglig;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Carreira Jönsson, Susanna och Karlsson, Sofia (2023). Förskolans möjligheter vid språklig sårbarhet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Att inkludera barn i behov av särskilt stöd i förskolans verksamhet : En intervjustudie om hur förskollärare arbetar för att barn i behov av särskilt stöd ska få utvecklas i en inkluderande lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Rawan Aldali; [2023]
    Nyckelord :Förskolan; förskollärare; inkludering; barn i behov av särskilt stöd; sociokulturella perspektiv; proximala utvecklingszon; scaffolding; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar förskollärarens upplevelser och erfarenheter när det gäller inkluderingen av barn som är i behov av särskilt stöd. För att få fram ett resultat har jag gjort sex kvalitativa intervjuer med sex förskollärare. LÄS MER