Sökning: "förskollärare lpfö98"
Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade orden förskollärare lpfö98.
1. Förskolans framtid, Dystopi eller utopi? : En studie för att fånga förskollärare, rektorers och skolpolitikers vision om svenska förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : I denna studie undersöks tre olika aktörer; förskollärare, rektorer och politikers syn påförskolans framtid och utmaningar. Dessa tre aktörer ställs gentemot varandra för attsynliggöra likheter men även meningsskillnader i vart de anser att förskolan är på väg ochvad för utmaningar den står framför. LÄS MER
2. Vem får jag lov att bli? : Barns identitetsskapande i förskolan och den roll förskollärare spelar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Den värld vi lever i idag tycks bli allt mer polariserad. Feminism och queer-aktivism har gjort stora landvinningar. Samtidigt behöver de som av olika anledningar avviker från normen ständigt försvara sin existens och slåss för att ha samma rättigheter som de som faller inom normen. LÄS MER
3. Förskollärares föreställningar om bildarbete
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: Sedan lång tid tillbaka har bildarbete varit en central del i all barnverksamhet. Över tid har däremot bildens upplägg förändrats och det talas om att bild inte får lika stor rolli förskolan som de teoretiska ämnena. Bildaktiviteter sker därför ofta på barnens initiativ och de lämnas ensamma utan en lärares vägledning. LÄS MER
4. En kvalitativ undersökning av barnskötare, förskollärare och förskolechefers syn på musik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Under 2016 fick vi en ny reviderad läroplan för förskolan. I Läroplan för förskolan (Lpfö98, 2018, s.6) står det att “Förskolan ska vara öppen för skilda uppfattningar. LÄS MER
5. Den värdefulla leken - Om pedagogers stöd till barn i lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Lekens centrala plats i utbildningen och dess betydelse för barns utveckling, lärande och välbefinnande framhävs tydligare i den reviderade Läroplan för förskolan Lpfö18 jämfört med tidigare Lpfö98 (2016). Med detta som utgångspunkt är syftet med denna studie att undersöka pedagogers relation med barn i lek samt vilka strategier de huvudsakligen använder då barn tillfälligt eller varaktigt behöver stöd i lek. LÄS MER