Sökning: "förskollärarens bemötande"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden förskollärarens bemötande.

  1. 1. Bemötande av barn i affekt : En kvalitativstudie om förskollärarens roll och strategier vid bemötande av barn i affekt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Zahra Imad Jalil; Ruaa Fareed Habeeb; [2023]
    Nyckelord :Barn i affekt; Mentaliserings förmåga; Affektsmitta; Lågaffektiv bemötande; Barnsyn; Förskollärararens förhållningssätt; Relationell perspektiv; Affektteori;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker förskollärarnas åsikter och erfarenheter av affekt och affektsituationer samt deras syn på det stöd de erhåller från verksamheten för att effektivt bemöta barn i affekt. Genom semistrukturerade intervjuer har åsikter, strategier och uppfattningar samlats in från erfarna förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Du förstår inte mig : En vetenskaplig essä om hur förskollärare bemöter det enskilda barnets behov i rutinsituationer

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Liana Pajlozjan; [2023]
    Nyckelord :förskolans rutiner; regler; samling; det enskilda barnet; praktisk kunskap; handlande; pedagogisk skicklighet; förhållningssätt; reflektion;

    Sammanfattning : Syftet med denna självständiga vetenskapliga uppsats är att undersöka, kritisk granska och reflektera över mitt samt mina förskollärarkollegors bemötande, handlande och agerande i rutin- och regelstyrda situationer i form av samlingar. Essäformen som metod har hjälp mig att undersöka och förstå vilka praktiska kunskaper som förskollärare skulle behöva för att kunna handla klokt och ta ”rätt” beslut gällande det enskilda barnet. LÄS MER

  3. 3. Barn med utmanande beteende : Förskollärares uppfattningar kring strategier och bemötande av barn som utmanar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Matilda Svanström; [2023]
    Nyckelord :: barn med utmanande beteende; lågaffektivt bemötande; lärmiljö; relationellt perspektiv; tydliggörande pedagogik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få syn på förskollärarens uppfattningar angående bemötande av barn med utmanande beteende, samt vilka strategier förskollärarna beskriver att de använder sig av vid mötet med barnen. I bakgrunden lyfts relevanta begrepp som forskare diskuterar inom det specialpedagogiska området. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares interaktion med pojkar och flickor : En studie om hur förskollärares interaktion påverkar barns språkutveckling och jämställdhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mahnaz Balali; [2022]
    Nyckelord :genus; jämställdhet; förskolan; genuspedagogik; språkutveckling; feministisk poststrukturalistisk teori; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Studien handlar om hur könsnormer påverkar förskollärares interaktion med barn och vilka möjligheter ges till barn med olika kön för att kunna utveckla sina språkliga kunskaper. Ett annat syfte med studien är att få kunskap om hur förskollärares förhållningssätt kan bidra till jämställdhet. LÄS MER

  5. 5. Konflikthantering i förskola : Förskollärares olika förhållningssätt vid konflikter i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Johanna Ahlstrand; [2022]
    Nyckelord :Förskola; konflikthantering; förskollärare och Cohens konflikthanteringsteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares konflikthantering i barngrupp under tiden för den fria leken. I avsnittet om tidigare forskning presenteras artiklar som berör förskollärarens agerande vid olika konflikter, deras förhållningssätt och val av metod för att kunna hantera olika typer av konflikter. LÄS MER