Sökning: "förskollärares arbetssituation"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden förskollärares arbetssituation.

  1. 1. Hållbart lärararbete ur ett rektorsperspektiv

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Alicia Fritz; Louise Strömgren; [2023]
    Nyckelord :Hållbart lärararbete; ansvar; förskollärares arbetsmiljö; KASAM; egenmakt; autonomi; professionellt ansvar och riskfaktorer;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats är att bidra med kunskap om hur rektorer ser på ett hållbart lärararbete. I fokus står rektorernas uppfattning om vad som är betydelsefullt för att förskollärarnas arbete ska bli hållbart samt förståelse kring vems ansvar förskollärarens arbetsmiljö är. LÄS MER

  2. 2. ”Jag skyddar barnen och deras familjer, men vem skyddar mig?” : En intervjustudie om förskollärares upplevelse av sin arbetsmiljö under pandemin

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Adela Ghizila; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; arbetsmiljö; Covid-19; pandemi; intervjustudie;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigt under pandemin orsakad av Covid-19 publicerades allmänna råd för att motverka smittspridningen, vilket inneburit bland annat att i stor utsträckning arbetsgivare skulle införa distansarbete. Detta har inte rört förskolor och grundskolor, som har varit ett stöd för hela samhället, när huvudman bestämt att hålla verksamheten öppna. LÄS MER

  3. 3. "Vill man och har ett eget driv är det inte mycket som stoppar" : Om förskollärares syn på förutsättningar för kompetensutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Katja Öhlin; Angelica Lundström; [2021]
    Nyckelord :Begriplighet; förskola; förskollärare; förutsättningar; hanterbarhet; KASAM; kompetens; kompetensutveckling; kvalitet; meningsfullhet; specialpedagog; vilja.;

    Sammanfattning : Kraven på en likvärdig förskola med hög kvalitet, och därmed förskollärare med hög kompetens, har ökat och dessa krav kan upplevas överväldigande om inte rätt förutsättningar ges. En förutsättning för hög kvalitet i förskolan är kompetensutveckling. LÄS MER

  4. 4. Utmaningar i förskolläraryrket - en studie om förskollärares kompetens i relation till upplevda stressfaktorer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karianne Tøråsen; Fredric Moreno; [2020]
    Nyckelord :Förskola; Trivsel; Stora barngrupper; Utbildning; Kompetens; Autonomi; Profession;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka förskollärarens utmaningar i vardagen och hur de hanterar dessa för att skapa en tillfredsställande arbetssituation. Vi har valt att anta förskollärares perspektiv och genomfört en kvalitativ studie baserad på semistrukturerade intervjuer av fem förskollärare. LÄS MER

  5. 5. Var är chefen? : En kvantitativ studie av hur närvarande ledarskap relaterar till förskollärares arbetstillfredsställelse.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Moa Skoglöf; [2020]
    Nyckelord :arbetsmiljö; närvarande chef; tillgänglig chef; ledarskap; förskola; arbetsmotivation;

    Sammanfattning : Arbetstillfredsställelse är ett välanvänt mått för att undersöka en medarbetares nöjdhet med sitt arbete, vilken kan påverkas av flera olika faktorer. En av dessa faktorer är ledarskapet och dess utövande, stil och tillgänglighet. LÄS MER