Sökning: "förskollärares ledarroll"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden förskollärares ledarroll.

  1. 1. Didaktiska motvindar i förskollärarens ledarskap : En kvalitativ studie gällande förskolläraresundervisningsansvar och ledarroll i arbetslaget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linda Svensson; Jessica Wallerstein; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Undervisning; Ledarskap; Ledarroll; Ansvar; Förutsättningar; Möjligheter; Utmaningar; Didaktik; Didaktisk grund; Didaktiska nivåer; Didaktiska komponenter; Didaktisk stämmor;

    Sammanfattning : Förskollärares ansvar är att leda undervisningen i riktning mot målområdena i förskolans läroplan, under genomförandet och vid planeringen av undervisningen (Skolverket 2018). Studiens intention är att bidra med kunskap om hur förskollärare resonerar tillsammans om sina didaktiska möjligheter som handlar om att reflektera och utveckla den undervisning som sker. LÄS MER

  2. 2. Barns sociala kompetens i relation till lek : En kvalitativ studie om förskolepedagogers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Thabi Haddad; Jasmine Palestro-Pellnor; [2023]
    Nyckelord :Social kompetens; lek; förskolepedagoger; kvalifikation; socialisation; personformering; subjektifiering;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskolepedagogers uttalade uppfattningar om utvecklingen av barns sociala kompetens i relation till lek. För att få svar på forskningsfrågorna och syftet utgick studien från en kvalitativ datainsamlingsmetod där sju förskollärare och sju barnskötare intervjuades. LÄS MER

  3. 3. Vad är pedagogiskt ledarskap för dig? : En diskursanalys av förskollärares pedagogiska ledarskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Josefin Håkansson; Evelina Rothman; [2021]
    Nyckelord :Diskurs; förskollärare; förskollärares ledarroll; kommunikation; pedagogiskt ledarskap; teamorganisation; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ge ett kunskapsbidrag inom förskollärares förståelse av pedagogiskt ledarskap gentemot kollegor. Studien är baserad på kvalitativ metod, där vi genom semistrukturerade intervjuer undersöker förskollärares uppfattningar av -och förutsättningar för-deras ledarskapsuppdrag gentemot kollegor. LÄS MER

  4. 4. Ansvar i förskolan : Förskollärares konstruktioner av ansvar i relation till undervisning och arbetslag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Jenni Jonasson; [2020]
    Nyckelord :Ansvar; arbetslag; förskollärare; undervisning; utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur förskollärare tillsammans konstruerar sitt ansvar i förskolan och då i relation till undervisning och arbetslag. Följande frågeställningar har varit utgångspunkten för studien: Vilka konstruktioner av ansvar uttrycker förskollärare kring undervisning? Vilka konstruktioner av ansvar i relation till arbetslaget ger förskollärare uttryck för? Studien har genomsyrats av ett socialkonstruktionistiskt perspektiv, där interaktion, socialt samspel, språk och kommunikation är grundläggande element för synen på hur kunskap konstrueras. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares uppfattningar kring ledarskap i förskolan : En kvalitativundersökning om ledarskap i samspel med barn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rebecca Jacobsson; Sara Medin; [2020]
    Nyckelord :ledarskap; samspel; förskollärare;

    Sammanfattning : Inledning I litteraturen beskrivs att ledarskap är ett komplext begrepp som kan uppfattas på olika sätt. Begreppet är betydelsefullt, eftersom förskollärares ledarskap har stor påverkan på verksamheten och pedagogernas samspel med barnen. LÄS MER