Sökning: "förskollärares uppfattningar om arbete utomhus"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden förskollärares uppfattningar om arbete utomhus.

  1. 1. Förskolebarns lärande utomhus : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om arbetet kring barns utevistelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Felicia Berggren; Johanna Sörling; [2021]
    Nyckelord :Förhållningsätt; utemiljö; förskollärare; lärande; arbetssätt; förskolebarn;

    Sammanfattning : Den här studien har sin grund i utemiljön och syftet med detta arbete är att belysa utomhusmiljön för förskolebarns lärande. De frågeställningar som har ställts och som ska besvara studiens utgångspunkter är vilket arbetssätt förskollärare har, samt vilka förhållningssätt som är av betydelse för barns lärande i utemiljön. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares uppfattningar om utomhuspedagogik : möjligheter, hinder och platsens betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Zanna Öhrbom; Roxana Rosca; [2020]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; natur; lärande; sinnen; intervjuer; utemiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare förhåller sig till utomhuspedagogik, samt ta reda på vilka möjligheter och hinder som finns i arbetet med utomhuspedagogik. Studien syfte är också att belysa platsens betydelse i relation till barns lärande utomhus. LÄS MER

  3. 3. Att lära in ute : En kvalitativ studie om pedagogiskt arbete i utemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Löfgren; [2019]
    Nyckelord :Förskola Närmiljö Pedagogiskt ansvar Utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Denna rapport är en kvalitativ studie genomförd i norra Sverige. Studiens syfte var attutveckla kunskap om förskollärares uppfattningar om pedagogiskt arbete i utemiljö. Föratt besvara rapportens syfte formulerades tre frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. Att ta tillvara på det som finns i naturen, det enkla. : Förskollärares berättelser om uterummet som lärmiljö.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Bohman; Susanne Meronen Andreasson; [2019]
    Nyckelord :förskollärare; utomhuspedagogik; naturlära; läroplan och utemiljö.;

    Sammanfattning : Inledning Den här studien handlar om förskollärares arbetssätt med uterummet som lärmiljö. Vi är intresserade av hur förskollärare arbetar med uterummet, vad sker under utevistelsen och vad anser förskollärarna att utevistelsen har för betydelse för barns utveckling, lärande och välbefinnande. LÄS MER

  5. 5. För vilt : En studie av förskollärares uppfattningar av den vilda leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ellenore Vingmyr; [2017]
    Nyckelord :Vild lek; bråklek; förskollärare; uppfattningar; attityder;

    Sammanfattning : Detta arbete belyser förskollärares perspektiv på vild lek i förskolans miljö med barn mellan tre till fem år. Arbetet genomfördes genom intervjuer och synliggör fem verksamma förskollärares attityder, uppfattningar och erfarenheter kring den vilda leken. Även förskollärarnas metoder för bemötande av vild lek diskuteras. LÄS MER