Sökning: "förskollärarperspektiv"

Visar resultat 21 - 25 av 87 uppsatser innehållade ordet förskollärarperspektiv.

  1. 21. Förskolebarns möjlighet till delaktighet under samlingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Alexandra Lahti; Linda Hellström Thörnberg; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet; förskola; samling; Shiers delaktighetsmodell;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka barns delaktighet i samlingen ur ett förskollärarperspektiv. Studiens forskningsansats är kvalitativ med semistrukturerade intervjuer med förskollärare som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  2. 22. Förskollärares attityder till klimatförändringar : En kvalitativ studie om klimatarbetet i förskolan utifrån ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Hanna Pettersson; [2022]
    Nyckelord :Attitude; climate change; preschool; preschool teacher; professional role; Attityd; klimatförändring; förskola; förskollärare; yrkesroll;

    Sammanfattning : This thesis aims to contribute knowledge about the work with climate issuesin preschool from a preschool teacher perspective. The study focuses onpreschool teachers and their attitudes to change. The method for studies issemi-structured interviews where six licensed preschool teachers areinterviewed. LÄS MER

  3. 23. Pedagogers delaktighet i barns lek på förskolan : En kvalitativ studie om hur pedagoger deltar i barns lek och en beskrivning av deltagandet ur ett förskollärarperspektiv samt ur barnens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Matilda Rosander; Julia Gutekrans; [2022]
    Nyckelord :Lek; förskola; barn; pedagoger; deltagande; barns perspektiv; förskollärare; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger deltar i barns lek, men även att få en förståelse för hur förskollärare ser på sitt deltagande samt hur barn uppfattar pedagogers deltagande. Det är en kvalitativ studie som utgår från en fenomenografisk teori och de metoder som används är observation och intervju. LÄS MER

  4. 24. Flerspråkig undervisning ur ett förskollärarperspektiv : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Billgren; Rebecka Åkesson; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; förskollärare; undervisning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 25. Förskollärares tolkning av barns medverkan i dokumentation : En kvalitativ intervjustudie med förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Matilda Andersson-Lindberg; Fanny Henning; [2022]
    Nyckelord :Dokumentation; Enactment policy; Förskola; Förskollärarperspektiv; Barns medverkan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få förståelse för hur förskollärare uppfattar barns medverkan i dokumentation. Undersökningsfrågan för studien är: Vilka erfarenheter har förskollärare av barns medverkan i dokumentation? Genom en kvalitativ metod har semistrukturerade intervjuer med fyra förskollärare genomförts. LÄS MER