Sökning: "förskollärarutbildning"

Visar resultat 21 - 25 av 56 uppsatser innehållade ordet förskollärarutbildning.

  1. 21. Digitalisering i förskolan : Förskolärares kunskaper och arbete med digitalaverktyg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Carlsson; Johanna Källberg; [2019]
    Nyckelord :digitalisering; förskola; kunskaper; digitala redskap;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vilka förutsättningar för digitalisering som finns inom digitalkompetens samt tillgång till digitala redskap och hur de används i olika förskolor. Detta är ett viktigt ämne att lyfta eftersom digitalisering blir allt mer vanligt i dagens samhälle. LÄS MER

  2. 22. Den pedagogiska kullerbyttan : Förändras den verksamma pedagogens förhållningssätt vid en akademisk utbildning?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare : Marlene Erkenheed; Caroline Svendsén; [2018]
    Nyckelord :pedagogical; education; pre-school teachers; early childhood; Förhållningssätt; förskollärare; utveckling; lärande; verksam; lärling; teori; praktik;

    Sammanfattning : Tillsammans har vi varit verksamma barnskötare och montessoripedagog i 15–20 år. Under en längre tid har önskan om kompetensutveckling varit närvarande och därmed sökte vi in till förskollärarutbildningen för pedagogiskt verksamma. Studien handlar om pedagogens förändrade förhållningssätt vid en formell akademisk utbildning. LÄS MER

  3. 23. Hur, var, när, varför och för vem? En diskursanalys av förskollärarens identitet i ämnesdidaktisk litteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Persson; Cimberly Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Diskursanalys; identitet; lärande; lärarutbildning; läroplan för förskolan; subjektspositioner; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Läroplan för förskolan Lpfö98 (2016) är målstyrd men saknar vägledning för hur arbete i praktiken ska ske. Därmed förutsätts personal i förskolan kunna omsätta beskrivningarna till praktiken. Både kurslitteratur och Lpfö98 är med och skapar bilder av förskollärarens identitet. LÄS MER

  4. 24. Alla kan sjunga, det låter lite olika bara : En kvalitativ undersökning av åtta förskollärares uppfattningar om sin musikaliska kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Julia Åström; Malin Juhlin; [2018]
    Nyckelord :musik; musikalisk kompetens; didaktiskt redskap; förskollärarutbildning;

    Sammanfattning : Det finns mycket att vinna med att arbeta med musik i förskolan. Forskare menar dock att förskollärares osäkerhet och bristande musikaliska kompetens kan leda till att musik prioriteras bort i förskolan. LÄS MER

  5. 25. Panik, ta youtube! Studenters och förskollärares inställning till musik och den egna kompetensen i relation till förskollärarutbildningen på Malmö universitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Klara Siöland; Hanna Andersson; [2018]
    Nyckelord :förskollärarutbildning; förskollärare; musikdidaktik; studenter; kompetens; inställning; Malmö universitet;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how or if newly graduated pre-school teachers and pre-school teacher students see themselves as competent in. As well as their attitude toward, working with music in a pre-school environment and how that relates to the music education received at Malmö University. LÄS MER