Sökning: "förskolor"

Visar resultat 1 - 5 av 3639 uppsatser innehållade ordet förskolor.

  1. 1. NYA UTMANINGAR INOM FÖRSKOLAN - En kvalitativ studie om barnskötarnas upplevelse av sina arbetsförhållanden innan och under pandemin

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Svetlana Sharanina; [2021-07-02]
    Nyckelord :pandemin; rekommendationer; barnskötare; psykosocial arbetsmiljö; krav; kontroll; stöd; maktperspektiv;

    Sammanfattning : Syfte med denna uppsats är att undersöka vilka effekter pandemin har på en förskoleverksamhet utifrån barnskötarnas egna upplevelser. För att på bästa sätt fånga upp fenomenet har fyra forskningsfrågor ställts i denna studie: -Hur upplevdes arbetsmiljö inom förskolan innan pandemin? -Hur har verksamheten implementerad Folkhälsomyndighetens rekommendationer samt regionala rekommendationer gällande covid-19 på arbetsplatsen och hur barnskötare känner sig inför smittorisken? -Hur beskriver personalen deras arbete under pågående pandemi utifrån -de krav som ställs på dem, den kontroll de har över sina arbetsuppgifter samt det sociala stödet som de får? -Hur hanterar chefer arbetssituationen under pandemin?Studiens teoretiska referensram byggs på beskrivning av begrepp psykosocial arbetsmiljö, med hjälp av krav-kontroll-stödmodell analyseras barnskötarnas arbetsförhållande under den pågående pandemi samt vissa arbetsförhållanden förtydligas ytterligare med hjälp av maktperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Skapande ska få vara en stor del av barns sätt att erövra kunskap

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jessica Johansson; Karin Wångdahl; [2021-04-14]
    Nyckelord :förskola; tillgänglig lärmiljö; estetiska processer; ateljé; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : I Läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) skrivs det fram att estetiska uttrycksformer både ska vara ett innehåll och metod, samt att utbildningen ska utformas och anpassas för att alla barn ska kunna utvecklas så långt som möjligt. Utifrån våra blivande roller som specialpedagoger väcktes frågan kring hur tillgänglig ateljén som lärmiljö är för barn i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Tänka om tänka nytt, vad blir viktigt på riktigt? : En vetenskaplig essä om utvecklingsarbete i förskolan

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Erika Wallin; [2021]
    Nyckelord :Development; development work; change; reflection; consensus; systematic quality work; approach; atmosphere; culture; practical knowledge; preschool; preschool mission; trust; administrative society; time; profession.; utveckling; utvecklingsarbete; förändring; reflektion; samsyn; systematiskt kvalitetsarbete; förhållningssätt; atmosfär; kultur; praktisk kunskap; förskola; förskolans uppdrag; tillit; administrationssamhället; tid; profession;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om utveckling och utvecklingsarbete på förskolan. Utveckling är ett välanvänt begrepp på förskolor runt om i Sverige. Det är begrepp  som ofta används utan större eftertanke. LÄS MER

  4. 4. Modersmålets värde i förskolan : förskollärares perspektiv på barns modersmål

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Olga Mykhaylova; Jenny Karlsson; [2021]
    Nyckelord :modersmål; förskola;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien behandlar barns modersmål som är viktigt för barns språkutveckling och identitetsutveckling. De inställningar pedagoger har till modersmål påverkar dess användning på förskolan. LÄS MER

  5. 5. Pedagogisk dokumentation i förskolan : hur uppfattar förskollärare begreppet pedagogisk dokumentation?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Linda Jonasson; Jannike Leandersson; [2021]
    Nyckelord :Barns perspektiv; dokumentation; förskollärarens uppfattning; pedagogisk dokumentation; vuxenperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare uppfattar begreppet pedagogisk dokumentation. Syftet är att ta reda på om förskollärare har barnens perspektiv eller ett vuxenperspektiv vid den pedagogiska dokumentationen. LÄS MER