Sökning: "förskolors utomhusmiljö"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden förskolors utomhusmiljö.

  1. 1. Barns rätt till lek i förskolors utomhusmiljö : En kvalitativ studie om barns möjligheter till lek i förskolors utomhusmiljö oavsett könstillhörighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Åhlin; Alexandra Larsson Krigholm; [2022]
    Nyckelord :Lek; könstillhörighet; förskolors utomhusmiljö; genusteori;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att studera förskollärares uppfattningar om barns möjligheter till lek i förskolors utomhusmiljö oavsett könstillhörighet. Vi har uppmärksammat att det finns en avsaknad av forskning när det kommer till hur förskollärare beskriver att alla barn kan få samma möjligheter till lek i förskolors utomhusmiljö oavsett könstillhörighet. LÄS MER

  2. 2. "De behöver röra på sig och vara fria" : En kvalitativ studie om förskolegårdens potential för barns utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Landelius; Sandra Öberg; [2022]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; förskolegård; utomhusmiljö; utveckling; lärande; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vad för potential förskolegården har för barns utveckling och lärande. Studien utgår från Vygotskijs sociokulturella teori som handlar om att barn lär i samspelet med andra och miljön. Studien har en kvalitativ ansats där sju förskollärare och en sakkunnig person intervjuades. LÄS MER

  3. 3. I Ur och Skur förskolors utomhusmiljöer : En kvalitativ studie om miljöns påverkan på det pedagogiska arbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Källmalm; [2018]
    Nyckelord :Utomhusmiljö; Förskola; Använda utomhusmiljö; Utomhusutbildning; Utomhus; Utomhusaktiviteter; Förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att jämföra I Ur och Skur förskolor, genom att titta på vilka likheter och skillnader det finns i utomhusmiljön och vad personal väljer att använda i den. Den metod som användes var strukturerade observationer där ett observationsschema användes som stöd. LÄS MER

  4. 4. "Antingen så är man jätterädd för olyckor eller så vill man låta dem upptäcka världen" - en studie om förskollärares förhållningssätt till utmanande utomhusmiljöer för barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Nörell; [2017]
    Nyckelord :förhållningssätt; förskollärare; miljöpsykologi; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utforska vilket förhållningssätt förskollärare har till förskolors utomhusmiljöer. Studien bygger på intervjuer med tre aktiva förskollärare på två olika förskolor. LÄS MER

  5. 5. Att skapa plats för barns lek i förskolans utomhusmiljö

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Birgitta Ipsonius; [2017]
    Nyckelord :Förskolegården; barns lek; barns inkludering; handlingsutrymme;

    Sammanfattning : Den här studien är ett kunskapsbidrag avseende barns användning av förskolors utomhusmiljö samt barns inkludering i utveckling av förskolegårdars lekmiljö. Studiens syfte är att tolka samt skapa förståelse för de deltagande förskolebarnens subjektiva upplevelse av sin förskolegård. LÄS MER