Sökning: "förslag på c- pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden förslag på c- pedagogik.

  1. 1. Att underlätta förståelsen för minneshantering, programmeringsspråket Q

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Johan Fredriksson; [2017]
    Nyckelord :programmeringsspråk; design; förtydliga minneshantering; transparant minneshantering; pedagogik; programmeringsspråket Q;

    Sammanfattning : Andelen avhopp från de datavetenskapliga utbildningarna är högre i jämförelse med genomsnittet, detta är problematiskt då efterfrågan på personal med datavetenskaplig utbildning ökar i takt med digitaliseringen av samhället. Det har bedrivits mycket forskning om varför studenter väljer att lämna de datavetenskapliga programmen, samt vilka hinder de upplever som störst under utbildningen, av forskning framgår att studenter upplever att den investerade tiden inte motsvarar den förväntade mängden inhämtad kunskap och att utbildningarna är för svåra. LÄS MER

  2. 2. Introduktion av derivata : En studie ur ett matematikdidaktiskt perspektiv om utlärning och inlärning av ett matematiskt begrepp

    Kandidat-uppsats, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Christina Wahlberg; Tomas Wallgren; [2008]
    Nyckelord :Mathematics; didactics; upper secondary school; derivative; pedagogy; Matematik; matematikdidaktik; gymnasiet; derivata; pedagogik; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att, utifrån ett matematikdidaktiskt perspektiv, undersöka hur derivata introduceras i gymnasiets kurs Matematik C. Vi har i huvudsak fokuserat på didaktik och kognitiv utveckling. I en genomgång av relevant litteratur har vi tagit del av teorier och resultat från tidigare forskning inom samma område. LÄS MER

  3. 3. Den finska grundskolans pedagogiska system och framgångar: en studie med utgångspunkt i PISA-undersökningarna

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Bibi Hultsberg; Sara Nilsson; [2007]
    Nyckelord :Finland; skola; PISA; pedagogik; sociokulturellt;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att kartlägga den finska grundskolans pedagogiska system. Vi har undersökthur de sociokulturella och de socioekonomiska faktorerna påverkar den finska grundskolan. LÄS MER

  4. 4. Litteraturkanon som verktyg för att skapa sammanhållning ­ en problematisering

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Olov Andersson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats problematiserar Folkpartiets förslag om införandet av en "En svensklitteraturkanon", obligatorisk läsning av särskilda verk, i kursplanerna i svenska på landetsgymnasieskolor. Problematiseringen utgår från frågor om vad förslaget går ut på, vilkaargument som tas i bruk av Folkpartiet, samt vilka problem som följer med argumentationen. LÄS MER

  5. 5. Elevens eget ansvar, en studie av tolkning och praktiskt genomförande i grundskolan

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Mia Bråten; Anna Johansson; Ingrid Stjernerberg; [2007]
    Nyckelord :styrdokument; läroplan; elevansvar; implementering;

    Sammanfattning : Syfte och problemområde: Examensarbetet skall ge svar på pedagogers, elevers och föräldrars tolkning av läroplan, Lpo 94, med avseende på ansvarsbegreppet. Problemområdet tar sin utgångspunkt i läroplanens målformuleringar om ansvar, i synnerhet elevens eget ansvar. LÄS MER