Sökning: "förslag till forskning förskola"

Visar resultat 11 - 15 av 44 uppsatser innehållade orden förslag till forskning förskola.

  1. 11. Matematikundervisning i förskolan : En studie om förskollärares planerade och spontana matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Maria Elvingsson; Lovisa Fjellet; [2021]
    Nyckelord :Förskola; matematik; matematikundervisning; matematikdidaktik; Bishops matematiska aktiviteter.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att beskriva och på ett fördjupat sätt förstå hur förskollärare genomför både planerad och spontan matematikundervisning. För att uppnå syftet har en enkät med både kvantitativa och kvalitativa frågor använts. Informanternas svar har analyserats utifrån Bishops sex matematiska aktiviteter. LÄS MER

  2. 12. AKK vid flerspråkighet : en kvalitativ studie om förskollärares användande av AKK i arbetet med flerspråkiga barn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Klaesson; Lisa Nygren; [2021]
    Nyckelord :akk; flerspråkig; kommunikation; förskollärare; förskola; språk;

    Sammanfattning : Migration och flerspråkighet är omtalade ämnen i dagens samhälle. I denna studie definieras flerspråkig när individen kan tala mer än ett språk och om individen själv tolkar sig som flerspråkig. LÄS MER

  3. 13. Från förskola till förskoleklass - en forskningsöversikt om de inre och yttre processer som omger barnen i den pedagogiska övergången

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Mina Solca; [2021]
    Nyckelord :pedagogiska övergångar; förskoleklass; överlämning; pedagogisk samverkan; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie är en forskningsöversikt i ämnet övergång mellan förskola och skola. Metodvalet innebär att forskning i ämnet sammanställts och analyserats utifrån likheter och olikheter i studiernas utfall. Sammanlagt fjorton studier har använts i genomförandet av den här studien. LÄS MER

  4. 14. Pojkar och flickor ska behandlas lika, fast ändå inte : En studie om pedagogers konfliktlösningsstrategier och ambivalenta uppfattningar om konflikthantering och jämställdhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Catharina Lernéus; Sandra Vilhelmsson; [2019]
    Nyckelord :Förskola; konflikthantering; jämställdhet; yngre barn; läroplan; bemötande; konfliktlösning; röstläge.;

    Sammanfattning : Dagligen uppstår konflikter på förskolan mellan barn eller mellan barn och pedagog som många gånger inte främjar jämställdheten mellan pojkar och flickor. Syftet med denna studie är att bidra med mer kunskap om konflikthantering i förskolan ur ett jämställdhetsperspektiv då ytterst få tidigare studier undersökt detta. LÄS MER

  5. 15. Potentiell pedofil eller maskulinitetsideal - En kritisk analys av medias beskrivning om män som arbetar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tobias Olsson; Lukas Roos; [2019]
    Nyckelord :Diskurs; Förskola; Ideal; Jämställdhet; Media; Män; Maskulinitet;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka och analysera hur media beskriver män somarbetar i förskolan. Tidningarna vi valt att undersöka är kvällstidningarna Aftonbladetoch Expressen samt de fackliga tidningarna Förskolan och Lärarnas tidning. LÄS MER