Sökning: "förslag till fortsatt forskning pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden förslag till fortsatt forskning pedagogik.

  1. 1. Det spretiga uppdraget : En kvalitativ studie om specialpedagogens yrkesroll i förskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Camilla Grahm; Anna Jonasson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; jurisdiktion; kontextuell; otydlighet; professionsteori; specialpedagog; uppfattning; yrkesroll;

    Sammanfattning : Eftersom det inte finns några nationella riktlinjer för en specialpedagog i förskolan att utgå ifrån i sitt yrkesutövande så är det intressant att undersöka hur denna otydlighet utifrån befintliga lagar och styrdokument skulle kunna påverka uppfattningar om specialpedagogens yrkesroll i förskolan samt uppfattningar om specialpedagogens förutsättningar för adekvata arbetsområden i förskolan. I denna kvalitativa studie svarade rektorer, specialpedagoger och förskollärare på en E-postenkät, vilken ämnade att ge svar på vilka uppfattningar informanterna hade avseende specialpedagogens yrkesroll och arbetsområden i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Personlig utveckling i relation till chefen samt mjuka och hårda värden - En kvalitativ studie om medarbetares upplevelser på en privat bank

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Li Dinnetz; Jacob Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Mjuka värden; hårda värden; chef; ledarskap; läromiljö; personlig utveckling; Soft values; hard values; manager; leadership; learning environment; personal development; lifelong learning.; Social Sciences;

    Sammanfattning : En kvalitativ studie som består av sex intervjuer med medarbetare från en privat bank. Syftet med studien var att beskriva och analysera hur medarbetare upplever att deras chef påverkar deras personliga utveckling genom mjuka värden, hårda värden och olika sorters ledarskap. LÄS MER

  3. 3. Marley med licens att stötta : Betydelsen av hundunderstödd pedagogik

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Josefina Hein; Malin Klaar; [2023]
    Nyckelord :Appropriering; artefakt; barn; djurunderstödda insatser; hundunderstödd pedagogik; mediering; problematisk skolfrånvaro; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur utbildade hundteam arbetar inom skola samt hundteamsförarnas upplevelse av vad denna insats har för betydelse för eleven. Studiens empiriska material har samlats in med hjälp av semistrukturerade kvalitativa intervjuer med åtta utbildade hundteamsförare. LÄS MER

  4. 4. Dokumentationens och ledarskapets betydelse i systematiskt kvalitetsarbete på fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Martina Palmqvist; Pernilla Johansson; [2022-03-15]
    Nyckelord :Systematiskt kvalitetsarbete; lärare i fritidshem; fritidshem; dokumentation; planering; enactment.;

    Sammanfattning : Systematiskt kvalitetsarbete ska genomföras på fritidshemmet. Uppsatsens syfte är att undersöka hur lärare i fritidshem genomför planering, dokumentation, utvärdering och analys i det systematiska kvalitetsarbetet för strävan mot de nationella målen. LÄS MER

  5. 5. Läker tiden verkligen alla sår? En tolkande studie om upplevelsen av tystnadskultur inom äldreomsorgen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Alice Billing; Tilda Johansson; [2022]
    Nyckelord :Tystnadskultur; medarbetare; chef; tillit; ledarskap; tidigare erfarenheter; makt; grupper; kommunikation; Social Sciences; Business and Economics;

    Sammanfattning : Tystnadskultur är ett alltmer omtalat ämne som är viktigt för individ, organisation och samhälle. Det är av största vikt att förstå de bakomliggande orsakerna till tystnadskultur, för att kunna lösa den problematik som det kan innebära. LÄS MER