Sökning: "förslag till vidare forskning förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden förslag till vidare forskning förskola.

  1. 1. Förskollärares syn, användning och erfarenhet av digitala verktyg i förskolan : Intervjuer med sex förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Andersson; Jonna Eriksson; [2024]
    Nyckelord :curriculum; curriculum perspective; digital tools; preschool; preschool teachers; digitala verktyg; förskola; förskollärare; läroplan; läroplansperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares syn, användning och erfarenhet av digitala verktyg i förskolan. Genom intervjuer med sex förskollärare har vi synliggjort likheter och skillnader gällande deras syn om digitala verktyg. LÄS MER

  2. 2. Likheter och skillnader mellan lokalt och centralt anställda specialpedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Veronica Lindgren; Ingeborg Andersen; [2023]
    Nyckelord :arbetsuppgifter; centralt team; förskola; kompetens; lokal specialpedagog; specialpedagog.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbete är att synliggöra likheter och skillnader i specialpedagogens arbetsuppgifter i förskolan, utifrån om en specialpedagog är anställd i ett centralt team eller är knuten till särskilda förskolor. Den teoretiska förankringen utgår från professionsteori och systemteori. LÄS MER

  3. 3. "Det ingår ju i mitt jobb, jag kan inte bara blunda för saker" : En kvalitativ studie om vilka faktorer som kan påverka benägenheten hos yrkesverksamma inom skola och förskola att anmäla oro om barn som far illa.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Lisa Bergman; Maria Carlsson; [2022]
    Nyckelord :anmälningsskyldighet; barn som far illa; skola; förskola;

    Sammanfattning : Lärare och förskollärare omfattas av anmälningsskyldigheten, detta innebär att de har enskyldighet att omedelbart anmäla till socialtjänsten när de i sin verksamhet får kännedom omeller misstänker att ett barn far illa. Tidigare forskning har visat att det finns enunderrapportering vad gäller orosanmälningar till socialtjänsten. LÄS MER

  4. 4. Språkutveckling hos yngre barn i socioekonomiskt svaga områden : En studie om förskollärares förhållningssätt till barnens olika förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Dalia Ramström Ficek; Märta Egerborn Planberg; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; socioekonomisk status; förutsättningar; språk; språkutveckling; ;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka förskollärares förhållningssätt till språkutveckling i socioekonomiskt svaga områden, där utbildnings- och inkomstnivån hos befolkningen är låg. Datan har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med verksamma förskollärare i områden som uppfyller dessa kriterier. LÄS MER

  5. 5. AKK vid flerspråkighet : en kvalitativ studie om förskollärares användande av AKK i arbetet med flerspråkiga barn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Klaesson; Lisa Nygren; [2021]
    Nyckelord :akk; flerspråkig; kommunikation; förskollärare; förskola; språk;

    Sammanfattning : Migration och flerspråkighet är omtalade ämnen i dagens samhälle. I denna studie definieras flerspråkig när individen kan tala mer än ett språk och om individen själv tolkar sig som flerspråkig. LÄS MER