Sökning: "förstärkning pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden förstärkning pedagogik.

  1. 1. Skolverkets bedömningsstöd - Vad händer sedan?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lise-Lotte Åstrand; Marie-Louise Karlberg; Maria Ekelin; [2022-10-14]
    Nyckelord :screening; bedömning; läsinlärning; tidig upptäckt; tidig insats;

    Sammanfattning : Skolverket gav 2016 ut det nya bedömningsstödet för svenska, svenska som andraspråk och matematik i årskurs 1-3 och beslut togs att bedömningsstödet skulle vara obligatoriskt för årskurs 1 (Utbildningsutskottets betänkande 2015/16: UbU4). Kritik kring bedömningsstödet har framförts då det gäller brist på tydlighet för den fortsatta läsundervisningen samt att bedömningsstödet riskerar att inte identifiera alla elever som är i behov av tidiga insatser (Dyslexiföreningen, 1/2019). LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg för arbete i skolan. En kvalitativ tematisk textanalys av Skolverkets digitaliseringspublikationer om digitala verktyg på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Filip Jovanov; Sofi Yuxin Qi; [2022-03-17]
    Nyckelord :digitala verktyg; digital kompetens; fritidshem; digitalisering; ;

    Sammanfattning : Digitala verktyg har kommit att användas i barns och ungas olika aktiviteter i skolan, och är numera något som står i centrum i skolutvecklingen, sedan regeringens digitaliseringsstrategi lanserades 2017. Denna studie har syftat till att genom en kvalitativ tematisk textanalys undersöka och analysera vad Skolverkets digitaliseringspublikationer säger om digitala verktyg i skolan och om digitala verktyg på fritidshemmet. LÄS MER

  3. 3. Elevers hantering av mobbningssituationer : En studie av lärare och elevers uppfattningar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Daniel Mindic; Isak Simonsson; [2021]
    Nyckelord :Mobbning; elev-ingripande; självtilltro; förstärkning; fritidshem;

    Sammanfattning : Studien belyser ett problemområde inom hanteringen av mobbning i fritidshem och skola utifrån kvalitativa intervjuer med lärare och elever på två olika skolor. Tidigare forskning visar att många lärare väljer att inte ingripa för att hjälpa elever vid mobbningssituationer medan andra lärare menar att det är lärarens ansvar att göra detta. LÄS MER

  4. 4. Metoder för undervisning i dubbel bokföring samt lärares och elevers åsikter om dessa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annika Olsson; [2021]
    Nyckelord :Beprövad erfarenhet. Didaktiska val; Digitala metoder; Dubbel bokföring; Flipped classroom; Klassisk pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att öka kunskapen om vilka didaktiska val som lärarna gör när de undervisar i redovisning/dubbel bokföring vid gymnasieskolans Ekonomiprogram vid olika gymnasieskolor i Skåne, samt hur eleverna upplever de använda metoderna. Undersökningen av lärarnas metodval har genomförts med hjälp av semi-strukturerade intervjuer med tre lärare från två olika skolor. LÄS MER

  5. 5. Att undervisa nyanlända i ämnet engelska : En studie om vilka utmaningar som väntar den lärare som ska undervisa nyanlända elever i engelska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL); Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Magdalena Rydersten; [2021]
    Nyckelord :Multilinguism; Nyanlända; engelskundervisning; utmaningar; tredjespråk;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vilka ämnesmässiga och pedagogiska utmaningar som väntar den lärare som ska undervisa nyanlända elever i engelskämnet. Studiens bakgrund presenterar viktiga begrepp inom området för studien, som exempelvis definitionen av nyanlända, innebörden av tvåspråkighet och flerspråkighet samt kodväxling och transspråkande. LÄS MER