Sökning: "förståel"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet förståel.

  1. 1. Främjande och förebyggande elevhälsoarbete i gymnasie-skola och vuxenutbildning - vad är det?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Louise Nordhäll; Katarina Spjuth; [2021-08-10]
    Nyckelord :förebyggande elevhälsoarbete; främjande elevhälsoarbete; relationellt lärarskap; pedagogiskt ledarskap; specialpedagog;

    Sammanfattning : I skollagen (SFS 2010:800) kom förändringar när det gäller elevhälsoarbetet i skolan. Från att tidigare haft en inriktning med framför allt åtgärdande insatser på individnivå ska fokus nu främst vara utifrån ett förebyggande och främjande arbete. LÄS MER

  2. 2. Kommunstyrelsens uppsiktsplikt - en ansvarsprövande eller riskhanterande praktik?

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Elin Liljebäck Nilsson; [2019-09-04]
    Nyckelord :styrning; kommun; agentteori; stewardshipteori; ansvarsprövning; risk-hantering; Risk Management; verifiering; granskning; sanktion;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens teoretiska syfte är att utifrån de tre teoretiska ingångarna: relationen mellan uppdragsgivare/uppdragstagare, riskhantering och ansvarsprövning bidra till förståel-sen kring innebörden och tillämpningen av kommunallagens mening att kommunsty-relsen ska ”ha uppsikt”. Studiens empiriska syfte är att bidra till förståelsen kring hur och med vilka utgångspunkter svenska kommuner styr uppsiktsplikten. LÄS MER

  3. 3. Ett exempel på integrerande/inkluderande verksamhet inom förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Riina Meri; [2011-05-06]
    Nyckelord :autism; inkludering; anpassad pedagogik; social interaktion; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att belysa och lyfta fram hur det inom förskolan kan arbetas med inte-greringen/inkluderingen av barn inom autismspektrumtillståndet. Centrala frågeställningar i studien är • Vad utmärker förskolans sociala och fysiska miljö? • Vad sker på organisations-, grupp- och individnivå för att bedriva inkluderande verksamhet i förskolan? • Hur organiseras lek och inlärningsaktiviteter? • Hur ser samverkan ut mellan förskola och skola och hur ser överlämningen ut till skolan? Verksamhetens arbetssätt förankras i styrdokument och forskning inom området. LÄS MER

  4. 4. Aldrig ensam ­ En hermeneutiskt studie av textförståelse

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Wilhelm Kardemark; [2007]
    Nyckelord :Fenomenologi; hermeneutik; fenomenografi; förståel;

    Sammanfattning : Jag har i denna uppsats sökt besvara tre frågor. Påverkar vetskapen om att man läser en text i ett visst syfte detsätt man förstår den? Hur kan man utifrån det fenomenologisk-hermeneutiska perspektivet liksom utifrån detfenomenografiska förklara hur vi förstår texter? Varför kan man inte utifrån det fenomenografiska perspektivetge någon verkligt upplysande förklaring till hur vi förstår texter? Jag har kommit fram till att man utifrån de båda perspektiven kan säga att vetskapen om att man skall lärasig något av en text påverkar hur man förstår den. LÄS MER

  5. 5. Patienters upplevelser av en hjärtinfarkt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Caroline Nilsson; Maria Skenhall; [2005]
    Nyckelord :experience; information; myocardial infarction; support; patients;

    Sammanfattning : Det finns brister i kunskapen om hur patienters upplevelser efter en hjärtinfarkt ser ut. Syftet är därför att undersöka patienters upplevelser av en hjärtinfarkt. Syftet är också att ta reda på hur patienter upplever stöd och information från sjuksköterskor och annan vårdpersonal samt vilken information som är viktig för dem. LÄS MER