Sökning: "förståelse av abstrakta tal"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden förståelse av abstrakta tal.
1. Elevers uppfattningar kring bokstavssymboler
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaperSammanfattning : Den här litteraturstudien innefattar elevers uppfattningar och förståelse kring bokstavssymboler, samt en inblick i hur algebra har utvecklats historiskt. Historiskt sett har algebra utvecklats från en retorisk till en symbolisk algebra, samt från elementär till abstrakt. LÄS MER
2. Det laborativa materialets användning inom tal i bråkform : En systematisk litteraturstudie om åk f-3 elevers kunskaper inom tal i bråkform samt det laborativa materialets och eventuella påverkningar på dessa kunskaper
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Detta är en systematisk litteraturstudie som riktar sig mot matematik i årskurs f-3. Det har visat sig att elevers kunskaper gällande tal i bråkform är bristfälliga. LÄS MER
3. Tallinjens relation till taluppfattning : En kvalitativ studie över lärares uppfattning om tallinjens potential i matematikundervisning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Det här examensarbetet fokuserar på tallinjens och taluppfattningens relation till varandra och hur den relationen har en viktig del i elevers matematiska utveckling. Forskning visar på att undervisning baserat på tallinjen har potential att skapa en bro mellan det abstrakta och konkreta i skolans matematikundervisning och på så vis hjälpa elever utveckla sin taluppfattning. LÄS MER
4. Språkstörning och lärande - praktisk-estetiska aktiviteter i en upplevelsebaserad undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktGunilla Olin och Cecilia Petersson (2015). Språkstörning och lärande – praktisk-estetiska aktiviteter i en upplevelsebaserad inlärning. Language impairment and learning – practical-aestethic activities in an informal setting. Skolutveckling och Ledarskap, Lärande och Samhälle, Malmö Högskola. LÄS MER
5. En studie i hur matematiklärare arbetar med representationsformer
M1-uppsats, Institutionen för matematikdidaktik (MD)Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur lärarna arbetade med olika representationsformer inom matematikundervisningen i årskurs 1-3. Vi samlade in vårt empiriska material genom intervjuer av klasslärare samt observationer där dessa lärare undervisade i matematik. LÄS MER