Sökning: "förståelsearbete"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet förståelsearbete.

  1. 1. Förskoleklassens högläsning : en flermetodsstudie om hur förskoleklasslärare uppfattar högläsning som ett pedagogiskt verktyg för elevers läs- och skrivutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Sjöberg; [2019]
    Nyckelord :reading aloud; language development; reading- and writing development; teacher; pupils; högläsning; språkutveckling; läs- och skrivutveckling; lärare; elever;

    Sammanfattning : Studien behandlar ämnet högläsning där syftet är att bidra med kunskap om hur förskoleklasslärare uppfattar arbetet med högläsning som ett pedagogiskt verktyg för elevers läs- och skrivutveckling. Utifrån syftet ställdes fyra forskningsfrågor: Hur beskriver förskoleklasslärare att de använder högläsning i undervisningen? Vilka hinder finns det med högläsning för elevers läs- och skrivutveckling enligt lärare i förskoleklass? Vilka möjligheter finns det med högläsning för elevers läs- och skrivutveckling enligt lärare i förskoleklass? Hur ser förskoleklasslärare på högläsning i relation till andra aktiviteter för att utveckla elevers läs- och skrivutveckling?       Synen på lärande i studien utgår från det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  2. 2. Att läsa och inte förstå är som att plöja och inte så. : En studie kring forskningsbaserat arbete i läsförståelse.

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Maria Bondesson; Amelie Axelsson; [2012]
    Nyckelord :läsförståelse; reciprokal teaching; textrörlighet; automatiserad avkodning; PIRLS; förståelsearbete; skickliga pedagoger;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to present research-based literature and in that find basic practics that benefit the process of reading comprehension in the further reading. To get a broader perspective and a practical school related, we also held a small empirical study in the form of interviews with six active teachers. LÄS MER

  3. 3. Förbereda för läsförståelse : en interventionsstudie i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Carina Höglind; [2012]
    Nyckelord :förskoleklass; förståelsestrategier; högläsning; läsförståelsestrategier; språklig medvetenhet; tydlig undervisning; ömsesidig undervisning;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte var att få kunskap om på vilket sätt tydlig och ömsesidig undervisning kan utveckla elevers förmåga att använda förståelsestrategier vid lärarens högläsning i förskoleklass. Syftet var dessutom att, genom att studera det en loggbok berättar, nå en förståelse för vad i ett undervisningssammanhang som medverkar till elevernas utveckling. LÄS MER