Sökning: "förstår"

Visar resultat 1 - 5 av 1532 uppsatser innehållade ordet förstår.

  1. 1. Eget ansvar som diskurs - – en kvalitativ studie av hur människor som bor eller arbetar på HVB uppfattar ansvarsbegreppet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Penny Holm; Mehmet Coskun; [2019-07-08]
    Nyckelord :Ansvar; Ansvarsbegreppet; socialkonstruktivism; diskursanalys; det individualiserade samhället; nyliberalism.;

    Sammanfattning : Vår studie syftade till att undersöka hur människors förstår och förhåller sig till begreppet ansvar. Särskilt fokus har legat på uppfattningen av det egna ansvaret i relation till samhällets ansvar.Empirin har hämtats från de 7 intervjuer vi genomfört under våren 2019 med personal och boende på ett HVB-hem. LÄS MER

  2. 2. Teamarbete runt kvinnan och med kvinnan

    Magister-uppsats,

    Författare :Jenny Stålhammar; Josefine Siösteen; [2019-07-03]
    Nyckelord :teamarbete; samarbete; god vård; förlossning; barnmorska; personcentrerad vård;

    Sammanfattning : Background: High quality of care is necessary for improving health care outcomes. To achieve quality of care, health care providers need to provide person-centerd-care. Through working in multi professional teams, having the woman at the center, enables provision of care with high quality and with less complications for mother and child. LÄS MER

  3. 3. Att omlokalisera lektionen. En kvalitativ intervjustudie om lärares erfarenheter av ut- omhusundervisning i grundskolans yngre åldrar.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Olivia Nilsson; [2019-07-01]
    Nyckelord :grundskolans yngre åldrar; matematik; naturorienterande ämnen; samhällsoriente- rade ämnen; bild; svenska; värdegrund; natur; formell utomhuspedagogik; didaktiska relationen; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare som arbetar med utomhuspedagogik i grundskolans yngre åldrar (F-3) resonerar kring sina erfarenheter. För att besvara syftet använ- des en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Motiverande matematikundervisning – En intervjustudie om lågstadielärares uppfattningar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Felicia Nordström; [2019-07-01]
    Nyckelord :motivation; lärares uppfattningar; utmaningar; lärares metoder; matematik; lågsta- diet; lärarintervjuer; inre och yttre motivation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera lågstadielärares uppfattningar om elevers motivation i re- lation till matematikundervisningen, vilka metoder som lärarna beskriver sig använda för att motivera sina elever samt vilka utmaningar som lärare upplever i sitt arbete med att motivera. Studiens teoretiska utgångspunkt är den tidigare forskning som finns om motivation, särskilt inre och yttre motivation. LÄS MER

  5. 5. Den första läs- och skrivundervisningens didaktik.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Zälter Sara; [2019-07-01]
    Nyckelord :Didaktik; avkodning; förståelse; fonologisk medvetenhet; den första läs- och skriv- undervisningen; läsfärdighet; meningsskapande;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur lärare i studien beskriver att de lägger upp sin läs- och skrivundervisning i årskurs 1 och varför de gör så. Ambitionen är också att ta reda på vilka faktorer lärarna anser är viktiga vid den första läs- och skrivinlärningen. LÄS MER