Sökning: "första- och andra ordningens kunskaper"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden första- och andra ordningens kunskaper.

  1. 1. Samhällskunskapslärares tankar om samhällsbegreppet i samhällskunskapsundervisningen. : En studie i metoden fokusgruppsintervju av nio yrkesverksamma samhällskunskapslärare på två olika gymnasieskolor.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Jemima Andersson; [2019]
    Nyckelord :Didactics; social studies; First order concepts; Second order concepts; skills and abilities; social science thinking; social science teacher; high school teacher; democratic socialisation; civic literacy.; Didaktik; samhällskunskap; första- och andra ordningens kunskaper; färdigheter och förmågor; samhällsvetenskapligt tänkande; samhällskunskapslärare; gymnasielärare.;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study is to investigate how social science teachers perceive and express the concept of society in social studies. The study consists of focus group interviews with nine social science teachers at two upper secondary schools and its results are analyzed against the theoretical backdrop of Odenstad's orientation topics, analytical subjects and discussion topics and Sandahl’s first-order and second-order concepts. LÄS MER

  2. 2. "Det är ju skräpnyheter!" : En kvalitativ studie av tolv gymnasielevers uttalanden om tre nyheter undervåren 2018

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Påhl Karlsson; [2018]
    Nyckelord :didactics; social science; news; comprehension; first and second order concepts; everyday-understanding and scientific understanding; high-school; pupils; didaktik; samhällskunskap; nyheter; förståelse; första och andra ordningens kunskaper; vardaglig och samhällsvetenskaplig förståelse; gymnasieskolan; elever;

    Sammanfattning : This master thesis’ purpose is to examine how high school students comprehends of news. This will be done by conducting group interviews. LÄS MER

  3. 3. Vad är grejen med "Grej of the Day"? : En studie om vilka kunskapsdimensioner i SO som lärare talar om när de talar om metoden Grej of the Day.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Åsa Pleiner; [2016]
    Nyckelord :Grej of the day; GOTD; samhällsorienterande ämnen; Kunskap; Kunskapsdimensioner; Första och andra ordningens kunskap; Kraftfull kunskap; Powerful knowledge;

    Sammanfattning : I det här examensarbetet har jag valt att undersöka undervisningsmetoden "Grej of the Day" (GOTD) inom ramen för samhällsorienterande ämnen, SO, med fokus på mellanstadiet. Syftet med studien är att undersöka vilka kunskapsdimensioner i SO som lärare talar om när de talar om metoden GOTD. LÄS MER

  4. 4. Konstruktionen av specialpedagogers arbetsuppgifter i grundskolan – en kvalitativ studie ur fyra specialpedagogers perspektiv The construction of special educators worktasks in primary school – a qualitative study out of four special educators perspective

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mattias Dacke; [2016]
    Nyckelord :arbetsuppgifter; yrkesroll; konstruktion; systemteori;

    Sammanfattning : SammanfattningProblemområdeDenna studies problemområde handlar om disonansen mellan specialpedagogers teori och praktik samt hur detta hänger ihop med hur specialpedagogers arbetsuppgifter konstrueras i grundskolan. Den tidigare forskningen pekar bl.a. LÄS MER

  5. 5. Att pröva kunskap : Om likvärdigheten i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap

    Författare :Kamilla Lundborg; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Likvärdigheten i den svenska skolan ska ge alla elever förutsättningar att nå skolans mål, men frågan är om elever ges möjlighet att testas i samma eller likvärdiga kunskaper. Syftet med studien är att undersöka likvärdigheten i skolan, utifrån vilken kunskap som testas i ämnet samhällskunskap. LÄS MER