Sökning: "förstapersonsperspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade ordet förstapersonsperspektiv.

  1. 1. Reflections on One’s Own Body : An Approach to the Potential of Self-Image in HCI

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Rebeca Blanco Cardozo; [2023]
    Nyckelord :soma design; first-person perspective; self-image; embodied interaction; self-fashioning technologies; soma design; förstapersonsperspektiv; självbild; förkroppsligad interaktion; self-fashioning teknik;

    Sammanfattning : Self-image and the way we present ourselves to the world are highly relevant in today’s society, fostered to some extent by the ubiquitous use of technology. For example, the idealized body image that is disseminated in the media and on social networks can affect the relationship we have with ourselves. LÄS MER

  2. 2. Lampan gör mig ledsen : En komparativ multimodal analys av reklamfilmerna Lamp och A Chairful Life

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Rebecka Button; Anna Flodin; [2023]
    Nyckelord :Reklamfilm; antropomorfism; gestaltning; multimodalitet; modes; emotioner; semiotiska resurser;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en undersökning av hur multimodalitet används för att gestalta livlösa objekt som karaktärer med egna perspektiv och känslor. Uppsatsen syftar till att bidra med nya insikter för nutida och blivande filmskapare för hur kontext byggs upp av olika semiotiska resurser samt modes. LÄS MER

  3. 3. “I want to steal that car! -Oh no, just another impulse from a video game” : En kvantitativ enkätstudie om svenska tv-spelares upplevelse av Game Transfer Phenomena

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Andreas Mårtensson; [2022]
    Nyckelord :Game Transfer Phenomena; cyberpsychology; ludology; video games; Game Transfer Phenomena; cyberpsykologi; ludologi; tv-spel;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka om och hur svenska tv-spelare från olika Facebook-forum har upplevt Game Transfer Phenomena. GTP är ett fenomen där tv-spelens värld påverkar tv-spelarna efter att de slutat spela. Utifrån psykologen Angelica B. LÄS MER

  4. 4. Ljus i TV-spel : Hur ljus påverkar spelares upplevelse i spel med förstapersonsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Hugo Davidsson; [2022]
    Nyckelord :Ljus; spel; öppen värld; förstapersonsperspektiv;

    Sammanfattning : Det finns många sätt som spelutvecklare kan använda ljus vid skapandet av spelet. Två exempel på hur ljus kan användas är, dels för att lysa upp eller för att vägleda. Den här studien har haft i syfte att utforska hur spelare upplever ljuset som är synligt i spel. LÄS MER

  5. 5. Karaktärisering med förstapersonsperspektiv som observationspunkt : En studie kring användningen av tredjepersons animationsprinciper i förstapersonsanimation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Daniel Mattsson; [2022]
    Nyckelord :Animation; 3D-grafik; förstapersonperspektiv; tredjepersonsperspektiv; karaktärisering;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker huruvida tekniker och teorier som utvecklats för att bilda rörelser som observeras i ett tredjepersonsperspektiv även kan användas för att skapa rörelser som observeras ur ett förstapersonsperspektiv, med inriktning på tv- och datorspel. Resultat från forskning kring kroppsspråk och mänsklig rörelse har använts för att producera en spelbar prototyp med tre olika karaktärer, en hjälte, en skurk och en neutral. LÄS MER