Sökning: "förstelärare"
Visar resultat 6 - 10 av 96 uppsatser innehållade ordet förstelärare.
6. Lärare och skolutveckling : Att vara en del av en skolas utvecklingsarbete
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 22) ger ett tydligt uppdrag till alla verksamma lärare att ta ansvar för skolans utveckling. Tidigare forskning visar hur olika förändringsprocesser kan förstås, där finns även beskrivet vilka faktorer som gynnar ett utvecklingsarbete och vad som leder till varaktig förändring och därmed även påverkar elevers måluppfyllelse i positiv riktning. LÄS MER
7. Specialpedagog eller intraprenör?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Lovén, Jonas (2023). Specialpedagog eller intraprenör? Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
8. Gemensam kunskapsbas eller uppdelad lärarkår? En studie om lärares kompetensutveckling med bakgrund i förstelärarreformen
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Aim: The aim of this study is to provide information on differences between Swedish first teachers (förstelärare) and teachers’ conditions and opportunities for professional development, and, to analyse what content of professional development they are offered. Theory: The results were analysed using concepts and models from previous research on professions, such as: a definition of profession, governance of professions and the wish to control the process of professionalization. LÄS MER
9. Hur kan specialpedagogens roll inom skolutveckling förstås? En kvalitativ intervjustudie utifrån rektorers uppfattningar och förståelser
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Enligt forskning i denna studie framstår det tydligt att specialpedagogens yrkesroll är något komplex och i vissa avseenden kan misstolkas av andra professioner gällande vad specialpedagogen arbetar med. Det råder en diskrepans mellan förväntningar på vad specialpedagogen kan tillbringa verksamheten i praktiken och vad specialpedagogen i teorin är utbildad för. LÄS MER
10. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet : En kvalitativ studie om förstelärares villkor för professionell utveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Denna studie syftar till att synliggöra förstelärare inom musiks upplevelser av deras förutsättningar för professionella praktiker och deras uppfattning om professionell utveckling. Genom en kvalitativ intervjustudie utfrågas tre individer. Studien använder ett hermeneutiskt perspektiv som utgångspunkt. LÄS MER