Sökning: "försvarsmakten ekonomi"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden försvarsmakten ekonomi.

  1. 1. Förnybara drivmedel och deras förutsättningar för implementering i Försvarsmakten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Försvarshögskolan

    Författare :Klara Söderberg; [2022]
    Nyckelord :Renewable fuels; Swedish Armed Forces; FAME; HVO; Biogas; DME; Förnybara drivmedel; Försvarsmakten; FAME; HVO; biogas; DME;

    Sammanfattning : Today’s society is adapting to reduce the climate footprint which is why the Swedish Armed Forces is expected to revise its use of fossil fuel. The choice of fuel is not obvious, and this report aims to examine the possibilities and limitations for a few renewable fuel’simplementation in the Swedish Armed Forces. LÄS MER

  2. 2. Analys av en godsterminal hos Försvarsmakten

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Industriell ekonomi

    Författare :Sara Johansson; Hector Clarin Larsson; [2021]
    Nyckelord :Godsterminal; militär godsterminal; effektivisering; 5S; godsflöden; logistik;

    Sammanfattning : En fungerande logistik är ett måste för att militära operationer ska kunna verkställas.Militär logistik är en komplex process där olika aktiviteter systematiskt och kontinuerligt stödjer Försvarsmaktens behov. För att samordna logistik för gods med känd destination kan en terminal användas. LÄS MER

  3. 3. Gymnasieelever och Försvarsmaktens reklam : En fokusgrupps analys om hur gymnasieelever upplever Försvarsmaktens reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Maximiliam Nilsson; [2021]
    Nyckelord :media; communications; advertising; video advertising; swedish armed forces; high school students; media; kommunikation; reklam; reklamfilmer; försvarsmakten; gymnasieelever;

    Sammanfattning : This study has examined how young people who are in their final year of upper secondary school experience and perceive the Swedish Armed Force's advertisements by finding what the Swedish Armed Forces has chosen to represent in the two selected commercials that the study examines. Using the theory of representation along with denotation and connotation in a detailed image analysis of images taken from the respective commercials, representations have been extracted. LÄS MER

  4. 4. “Vi låter Sverige vara i fred” : en studie om hur Försvarsmakten bygger sitt varumärke genom reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Sara Bjurbäck; Sandra Kjetselberg; Tilda Berggren; [2021]
    Nyckelord :Swedish Armed Forces; Branding; Employer Branding; Commercial; Military; National Defense; Recruitment; Content Analysis; Brand Equity; Advertisement; Svenska Försvarsmakten; Varumärkesbyggande; Employer Branding; Reklamfilm; Militär; Rekrytering; Reklam; Filmanalys; Innehållsanalys; Kommunikationsstrategi; Varumärkeskapital;

    Sammanfattning : I denna studie presenteras forskning om varumärkesbyggande genom reklamfilm. Syftet är att undersöka hur Försvarsmakten genom sina reklamfilmer arbetar med varumärkesbyggande för att rekrytera medarbetare. Efter återinförandet av värnplikten år 2017 lanserade Försvarsmakten ett flertal reklamkampanjer. LÄS MER

  5. 5. Sveriges försvarspolicy i förändring : En analys av 1996 & 2020 års försvarsbeslut med ACF

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Emil Cervantes; [2021]
    Nyckelord :ACF; Försvarsmakten; Policyförändring; Sverige; Totalförsvaret;

    Sammanfattning : Denna uppsats har studerat två propositioner kopplade till det svenska försvaret. Syftet med uppsatsen är att studera två stora försvarsbeslut, ett från 1996 och ett från 2020, för att uppnå en fördjupad förståelse för de politiska motiven till att det skedde så stora förändringar inom försvarspolitiken på relativt kort tid. LÄS MER