Sökning: "förtroende mellan revisor och klient"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden förtroende mellan revisor och klient.

  1. 1. Digitaliseringens påverkan på relationen mellan revisor och klient : En analys av tidigare forskning

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Daniella Varli; Abdelkarim Arisha; Stefan Dragosavljevic; [2020]
    Nyckelord :Digitalization; auditor; client relationship; communication; long-term relationship; independence; trust; Digitalisering; revisor; klientrelation; kommunikation; långsiktiga relationer; oberoende; förtroende;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Datum: 7 juni 2020   Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hp   Akademi: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik (EST), Mälardalens högskola   Författare:  Abdelkarim Arisha           Stefan Dragosavljevic           Daniella Varli                        (97/08/19)                            (95/05/05)                (98/10/08)   Titel: Digitaliseringens påverkan på relationen mellan revisor och klient - En analys av           tidigare forskning   Handledare: Esbjörn Segelod   Forskningsfråga: Hur har digitaliseringen påverkat revisorns sätt att arbeta och vilka        konsekvenser har det medfört på relationen mellan revisor och klient?                                  Syfte: Syftet med denna litteraturstudie är att utifrån existerande studier och forskningar            granska och analysera hur revisorns arbetssätt har påverkats i samband med            digitaliseringen och vilka konsekvenser det medfört för revisorernas relation till sina            klienter. Vidare studeras om det uppkommit nya faktorer som revisorn måste anpassa sig till. LÄS MER

  2. 2. Digitaliseringens påverkan : En studie om kommunikation och samarbetsformer i revisionsbranschen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Adam Andersson; Emma Lundin; [2019]
    Nyckelord :Audit; auditing teams; client relationship; client; digitization; communication; forms of cooperation; Revision; revisionsteam; klientrelation; klient; digitalisering; kommunikation; samarbetsformer;

    Sammanfattning : Inom revision blir automatisering allt mer förekommande. “Revisionsrobotar” tenderar i ettglobalt perspektiv att ta över arbetsuppgifter och tidigare studier belyser att det blir viktigt attmedarbetarna kan tillföra affärsvärde för klienten. LÄS MER

  3. 3. Obligatorisk byrårotation : Påverkan på revisionskvaliteten och revisionens legitimitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Carl Amnell; Adam Knutsson; [2019]
    Nyckelord :audit quality; mandatory audit firm rotation; auditor rotation; listed companies; financial undertakings; revisionskvalitet; obligatorisk byrårotation; byrårotation; börsnoterade företag; finansiella företag;

    Sammanfattning : Bakgrund: År 2016 infördes lagen om tidsbestämd obligatorisk byrårotation för företag av allmänt intresse in i svensk lagstiftning. Definitionen "företag av allmänt intresse" innefattar börsnoterade företag och vissa finansiella företag. Regeln om obligatorisk byrårotation ingick i EU:s så kallade revisionspaket. LÄS MER

  4. 4. Revisorsrotation : Rotationsreglernas påverkan på revisorns oberoende, revisionskvalitet samt revisorns legitimitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Josefin Andersson; Sandra Lidholm; [2019]
    Nyckelord :Auditor; Auditor independence; auditing quality; audit firm rotation; legitimacy for auditors; ethics code.; Revisor; Revisorns oberoende; Revisionskvalitet; Rotationsregler; Revisorns legitimitet; Etikkod.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare forskning visar både för- och nackdelar med rotationsregler för revisorer. Vissa menar att revisorns oberoende och revisionskvaliteten stärks i samband med rotationsregler då revisorn inte får en nära relation med sin klient. LÄS MER

  5. 5. Förväntningsgapet - Revisorn och revisionspliktiga respektive inte revisionspliktiga småföretagare

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ajdin Hrustic; Isa Kjellberg; Murisa Miskic; Maria Stilling; [2016]
    Nyckelord :Förväntningsgap; Klient; Revisor; Småföretagare; Nordiska Standarden; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka förväntningsgapet mellan småföretagare och deras revisor, med grund i uppfattningen av revisorns roll, samt att se om det ser annorlunda ut för småföretagare som frivilligt använder revisor eller som enligt lag ska ha revisor. Metoden i denna uppsats består av en kombination av en kvantitativ och en kvalitativ metod, Mixed Methods. LÄS MER