Sökning: "förtroende och personlig integritet"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden förtroende och personlig integritet.

  1. 1. Får jag vägra alkohol- och drogtester med hänsyn till min personliga integritet? - Arbetsrättsliga problem vid alkohol- och drogtestning på arbetsplatsen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Smilla Engdahl; Sara Kellheim; [2023]
    Nyckelord :alkohol; droger; tester; Europakonventionen; personlig integritet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : En individs rätt till personlig integritet är grundlagsskyddad i ”Regeringsformen” (RF) 2:6 och konventionsskyddad i artikel 8 i Europakonventionen. Svensk lag reglerar däremot inte alkohol- och drogtestning. LÄS MER

  2. 2. Urban Planning & Governance in the Age of AI : A Study of the Potential Benefits and Risks

    Master-uppsats, KTH/Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE)

    Författare :Jonas Gummesson; [2023]
    Nyckelord :Accountability; AI; Artificial Intelligence; Big Data; Cybernetics; Engagement; Equality; Governance; Neural Networks; Participation; Power; Smart City; Systems planning.; Transparency; Trust; Urban Design; Urban Planning;

    Sammanfattning : Artificial intelligence (AI) is a rapidly developing technology which in this project refers to software that given objectives generate content, predictions, recommendations, or decisions influencing their environment. Using literature reviews and semi-structured interviews, the current and future uses, sentiments, regulations, and risks of AI in urban planning and governance are gathered. LÄS MER

  3. 3. Maktutövning - personlig integritet eller effektivitet : En intervjustudie om polisers inställningar till visitationszoner

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Fanny Grenert; Klara Åberg; [2023]
    Nyckelord :visitationszoner; makt; poliser;

    Sammanfattning : Den nuvarande regeringen har i Tidöavtalet lagt fram ett förslag om ett införande av visitationszoner där denna studie riktar fokus mot polisers inställningar till detta. Tidigare forskning visar att visitationszoner inte givit den effekt på kriminaliteten i praktiken som önskats och att visitationszoner istället fått kontraproduktiva konsekvenser genom minskat förtroende för polisen samt ökad diskriminering av etniska minoriteter. LÄS MER

  4. 4. Organisationers etiska hantering av kunddata: integritet, samtycke, säkerhet, förtroende och ansvar : En kvalitativ studie om hur organisationer tillämpar etiska förhållningssätt vid hantering av kunddata

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Sandra Berg; Sally Stenberg; [2022]
    Nyckelord :Ethical approaches; data collection of customer data; ethical challenges; ethics; data privacy; data collection and ethics; Etiska förhållningssätt; datainsamling av kunddata; etiska utmaningar; ethics; data privacy; data collecting and ethics;

    Sammanfattning : Allt fler organisationer är beroende av kunddata för att kunna leverera sina tjänster. Med den ökade insamlingen av personlig kunddata uppkommer etiska utmaningar för organisationer. Enligt tidigare forskning ställs högre krav på hur organisationer hanterar kunddata idag. LÄS MER

  5. 5. Individanpassad marknadsföring på digitala plattformar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Louise Andersson; Annie Ericsson; Martyna Maria Wilczynska; [2021]
    Nyckelord :individanpassad marknadsföring; konsumentattityder; digital köpprocess; digitala plattformar; the tricomponent attitude-modellen; FFF-modellen; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka attityder konsumenter har till individanpassad marknadsföring och huruvida attityderna påverkas av var konsumenten befinner sig i köpprocessen, vilken relation de har till företaget, samt faktorerna ålder, deras inställning till personlig integritet och vilket förtroende de har för företag. Teoretiskt ramverk: Köpprocessen av Kotler och Keller, digitala kundresan av Ström och Vendel, omnichannel (flerkanalsstrategi) av Bijmolt et al. LÄS MER