Sökning: "förtroende och skandaler."

Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden förtroende och skandaler..

  1. 1. Förbrukat förtroende : En kvalitativ textanalys av Aftonbladets gestaltning av politiker kontra tjänstemän i åtta mediedrev

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Naimi Lundegård; Linnea Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :genus; gestaltningsanalys; mediedrev; politiker; tjänstemannaideal; tjänstemän;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker om det finns någon skillnad i hur Aftonbladet gestaltar politiker och tjänstemän i åtta mediedrev under åren 2012–2020, samt vilka värderingar om moral och förtroende som kan spåras i texterna. Studien undersöker även skillnader i gestaltningen mellan män och kvinnor samt om det finns någon skillnad när skandalen i första hand gäller personens privatliv och yrkes/politikerroll. LÄS MER

  2. 2. Hur går revisorerna till väga vid gränsdragningen mellan revisionsnära rådgivning och fristående rådgivning. En kvalitativ studie om rådgivning och revisorns oberoende vid arbete med SME-företag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hussein Abucar; [2022-09-09]
    Nyckelord :Rådgivning; Gränsdragning; Revisorns oberoende; Fristående rådgivning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Under de senaste decenniet har revisorn oberoende flitigt ifrågasatt då det har förekommit flera nationella och internationella skandaler. Detta har påverkat intressenterna förtroende för revisorer på ett negativt sätt. LÄS MER

  3. 3. Valet av ett köp! : En studie om konsumenters köpbeteende i samband med influencer marketing.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ebru Erdal; [2022]
    Nyckelord :Influencer marketing; Credibility; Attitude; Word-of-mouth; Consumers buying behavior; Influencer marketing; Trovärdighet; Attityd; word-of-mouth; Konsumenters köpbeteende;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how attitude and credibility have an impact on consumers' buying behavior in connection with influencer marketing. Thus, the study aims to investigate which of the phenomena influencer marketing and WoM are reported to affect consumers' buying behavior to the highest degree. LÄS MER

  4. 4. Revisorsrotation och revisorns oberoende : En kvalitativ studie om rotationsreglernas påverkan på revisorns oberoende i medelstora revisionsbyråer

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Betiel Tewolde Ghebremedhin; Dragana Kalinović; [2021]
    Nyckelord :Auditor independence; Auditor rotation; Rotation rules; Commission Recommendation; Information Asymmetry; independence in mind; independence in appearance; Revisorns oberoende; Revisorsrotation; Rotationsregler; EU-rekommendationen; informationsasymmetri; faktisk oberoende; synbart oberoende;

    Sammanfattning : Revisorernas oberoende har under de senaste två decennierna varit ett mycket kontroversiellt ämne till följd av de skandaler som inträffade i USA i början av millenniet. Den välkända Enronskandalen väckte mycket uppmärksamhet vilket resulterade i att många intressenter har blivit skeptiska mot revisorns oberoende och tappade förtroendet för revisorerna. LÄS MER

  5. 5. Corporate Social Responsibility : En kvalitativ studie om hur CSR påverkar konsumenters köpbeslut och synen på varumärket

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Nathalie Werley; [2021]
    Nyckelord :CSR; CSR work; sustainability; the fashion industry; purchasing decisions; brand.;

    Sammanfattning : Titel: Corporate Social Responsibility- En kvalitativ studie om hur CSR påverkar konsumenters köpbeslut och synen på varumärket. Datum: 2022-01-13 Författare: Nathalie Werley Nivå: Kandidatuppsats i marknadsföring 15 hp, Linnéuniversitetet. LÄS MER