Sökning: "förtryck skola"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden förtryck skola.

  1. 1. "Samverkan kring heder är A och O" : En kvalitativ studie om samverkan kring hedersrelaterat våld och förtryck

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Sararoz Michel; Marina Zado; [2023]
    Nyckelord :Honour; honour based violence; honour killing; honour based violence and oppression; collaboration; collaboration group.; Heder; hedersvåld; hedersmord; hedersrelaterat våld och förtryck; samarbete; samverkan; resursgrupp;

    Sammanfattning : This study examines social authorities' experiences of what it is like to work and collaborate with honour-related violence and oppression. All respondents come from different authorities and are members of a collaboration group aiming to collaborate and work against honour-related violence and oppression. LÄS MER

  2. 2. Hedersrelaterat våld och förtryck enligt Lgr22 : En studie om rektorers uppfattningar och förberedelser av läroplansändringen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Therese Bolin; Fredriqa Runfors; [2022]
    Nyckelord :Läroplansteori; utbildningsförändring; Lgr22; hedersrelaterat våld och förtryck; initiering; implementering; formuleringsarena; realiseringsarena;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur några rektorer ser på de ändringar i Lgr22 som behandlar ämnet hedersrelaterat våld och förtryck, samt hur de ämnar implementera dem på sina skolor. Regeringens fleråriga satsning för att förebygga och bekämpa hedersrelaterat våld och förtryck har för skolans del resulterat i en ny läroplan som trädde i kraft höstterminen 2022. LÄS MER

  3. 3. Barn och byråkratins gränser : En studie om socialarbetares erfarenheter av hedersrelaterat våld och förtryck

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Therese Johansson; Camilla Andersson; [2022]
    Nyckelord :honor violence; oppression; child rights; social work; hedersvåld; förtryck; barnrätt; socialt arbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få en inblick i och förståelse för hur socialarbetare upplever arbetet med barn som är utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck (HRV). Vi har genomfört en kvalitativ undersökning med sex semistrukturerade intervjuer av socialarbetare från olika delar av Sverige. LÄS MER

  4. 4. De bortprioriterade barnen : En kvalitativ studie om samhällets kunskap och förståelse för pojkar i hedersfamiljer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Mathilde Näslund; Elvira Carlund; [2022]
    Nyckelord :Honor honour; young men; hedersförtryck; pojkar;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka hur pojkars roll i utövandet av hedersrelaterat våld och förtryck förstås, och hur uppmärksammas och motsvaras behoven av stöd eller andra insatser av polis, skola och socialtjänst. Kandidatuppsatsens har en kvalitativ metod och är analyserad med utgångspunkt i hermeneutiken. LÄS MER

  5. 5. Skola och heder : Skolkuratorers handlingsutrymme i ärenden gällande hedersrelaterat våld och förtryck

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Valmire Skanelid; Alexsandra Ekberg; [2021]
    Nyckelord :Honor-related violence; school curators and honor-related violence and oppression; honor and school; honor; honor violence and oppression; Hedersrelaterat våld; skolkuratorer och hedersrelaterat våld och förtryck; heder och skola; heder; hedersrelaterat våld och förtryck;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how school counselors perceive their competence and knowledge regarding honor-related violence and whether it in turn affects their ability and opportunities to draw attention to these young people. We also want to find out how school counselors, based on their knowledge, deal with suspicions of honor-related violence and oppression. LÄS MER